PORADY FALLOUT 1

SŁOWNICZEK
PORADY OGÓLNE
PORADY SZCZEGÓLNE
ZBROJE ZA DARMO
TWOJA TURA
KARAWANY
SCHRONY
PORADY OD CZYTELNIKÓW

SŁOWNICZEK
Menu

Poniżej przedstawiam mały słownik terminów anglojęzycznych używanych zarówno w grze, jak i w tych poradach (jeśli dobrze znasz Fallouty i wiesz o co w tych grach chodzi, to nie musisz tego czytać).

Critical - pełna nazwa to critical hit, czyli uderzenie krytyczne; gdy uda się nam je zadać, przeciwnik zamiast kilku/kilkunastu punktów życia traci kilkadziesiąt/kilkaset (!), co zwykle kończy się jego śmiercią w efektownych konwulsjach (czyli flaczki i oczęta denata latają po całym ekranie :-)). Szansa na critical hit zależy od traitu finesse, a także od szczęścia. Celowanie po oczach i w głowę (w takiej kolejności) zwiększa znacznie szansę na criticala. Podczas gry, w miarę rozwoju postaci można sobie wybrać perki more criticals (większa szansa na criticala) i better criticals (silniejszy critical). Polecam oba!

Trait - to po angielsku cecha charakteru. Przy tworzeniu postaci możemy sobie wybrać dwa traity (z 16 do wyboru). Każda cecha ma jakieś plusy i minusy. Przykład: finesse - mamy 10% szans więcej na criticala, ale za to zadajemy mniejsze obrażenia bronią, kiedy nam ten critical nie wyjdzie. O ile dobrze pamiętam, są perki, pozwalające dodać sobie traita.

Perk - co trzy levele (lub co cztery, jeśli wybierzemy sobie traita skilled) nasza postać uczy się nowej umiejętności. I to jest właśnie perk, czyli po polsku coś w rodzaju naszego bonusu (choć też nie do końca, bo po angielsku tez przecież jest słowo bonus). Perków są dziesiątki, jeśli nie setki.

Skill - są to umiejętności, jakie posiada nasz bohater, np. umiejętność posługiwania się bronią, czy kradzieży. Na początku gry wybieramy sobie trzy (spośród 18) sztandarowe skille, które będą się nam szybciej rozwijać (choć oczywiście można przez całą grę rozwijać i inne skille, tyle, że jeżeli danego skilla nie "wybraliśmy", to będzie się on rozwijał dwa razy wolniej). W trakcie gry możemy sobie wybrać perka, który pozwala na "wybranie" sobie dodatkowego skilla :-).

Random encounter - przypadkowe spotkanie jakiegoś dziwnego zjawiska podczas podróży z miasta do miasta. Może to być UFO, rycerze króla Artura, dosłownie wszystko :-). Jeśli dobrze się "zakręcimy", możemy podczas niektórych random encounterów zdobyć troszkę punktów doświadczenia. Głównym celem random encounterów jest chyba jednak rozbawienie nas, a także "wynagrodzenie" za granie w pierwszą część (w random encounterach z Fallout'a 2 często pojawiają sie motywy z Fallout'a 1).

PORADY OGÓLNE
Menu
PORADY SZCZEGÓLNE
Menu

Jak w wiadomo, w Brotherhood można sobie zrobić rożnorakie operacje, zwiększające o 1 AG, IN, PE itd. Każdemu typowi operacji można poddać się tylko raz. W teorii, w teorii :-)). Inteligencję możemy sobie zwiększyć o ile chcemy :-)). Robi się to tak: najpierw szprycujemy się Mentatsami. Teraz czekamy, aż ich efekt minie (np. powiedz lekarzowi, że jesteś radiated - i styknie :-)). Teraz powinnieneś mieć inteligencję na poziomie 1 (jeżeli masz więcej, to loaduj i weź więcej Mentatsów). Zagadujemy z lekarzem, a ten lituje się nad naszą głupotą i robi nam operację - i to za POŁOWĘ ceny (3000 kapsli, zamiast 6000). Całą operację można powtarzać bez końca!!! (przynajmniej w wersji bez patcha). Jakby brakło Ci Menatsów - możesz ukraść doktorkom (ale mają ich mało). Pod dostatkiem mają ich również dealerzy prochów w Hub (w Old Town).

W Hub koniecznie wykonaj misje od Deckera - za zabicie Hightowera jest o ile pamiętam 3000 kapsli, zaś za nastepne zlecenie - zabicie Jain - aż 5000 kaspli!!! (oczywiscie plus doświadczenie)

Do budynku, w którym znajduje się Hightower najlepiej dostać się nocą. Poczekaj, aż strażnik stojący przy drzwiach odejdzie i droga wolna. Hightowera najlepiej zabic bronia "białą" - np. młotem albo nożem. Wtedy jest bardzo duża szansa, że nie usłyszą Cię strażnicy i nie będziesz się musiał z nimi bić :-)). Przy okazji ukradnij naszjnik dla gildii złodziei (naszyjnik jest w skrzyni w pomieszczeniu na południe od pokoju, w ktorym jest Hightower, zaś gildię złodziei znajdziesz schodząc po schodach w dół w budynku w Old Town).

Po zabiciu Hightowera i Jain poleć do szeryfa naskarżyć, że Decker zlecił Ci zabójstwo(a). Uwaga - nagraj wcześniej stan gry, bo szeryf może Ci powiedzieć, że podejrzewa o te zabójstwa Ciebie :-). Loaduj tak długo, aż szeryf poprosi Cię, byś pomógł mu wyeliminować Deckera. Zgódź się, ale powiedz, że jeszcze musisz się przygotować. Teraz idź zabić Kane'a (tego kolesia, który stoi przed wejściem do Deckera). Dzięki temu walka z Deckerem będzie duuuuuużo prostsza :-))))

W Old Town znajdziesz dealerow drugów. Jeżeli nie będą chcieli z tobą handlować, to po prostu wciśnij przycisk BARTER i... voila!!! Uwaga - testowane na wersji bez patcha! Nie wiem, czy działa to w wersji z patchem.

Nie zabijaj Regulators w Boneyard zanim nie polepszysz sobie u doktorka Power Armor na Hardened Power Armor. Dwa razy rozwalałem Regulatorów (z pomocą Gunrunnersów) i doktorek dwa razy ginął w walce. Być może jeśli bym zlikwidował Regulatorów samotnie, to doktorek by nie ginął...

Nie wiem jak jest w wersji z patchem, ale bez patcha skill Outdorsman jest g... warty. Miałem go na poziomie 90% i NIGDY podczas podróży na mapie nie pojawiło się okienko "czy chcesz walczyć czy uciekać".

ZBROJE ZA DARMO
Menu

Tak! czyli zastanów się jeszcze raz, zanim wysupłasz te ciężko ukradzione pieniądze na kolejną zbroję ;) Bo może nie warto? Oto miejsca, gdzie możesz zdbyć zbroje zupełnie (lub prawie zupełnie) za friko:

Poza tym czasami zbroje można obdzierać z zabitych wrogów, np. z Regulatorów w Boneyard (Metal Armors) i wszelkich Raidersów (Leather Armors).

TWOJA TURA
Menu

Nie marnuj AC - Fallout jest turówką, a to oznacza, że możesz wygrać nawet z dwoma tysiącami mutantów, jeśli tylko będziesz myślał :) Dobrze zaplanuj swoją turę.

Wybierz Quick Pockets - obok Awareness to dla mnie podstawa w Fallout. Powoduje, że zamiast 4 AC tracisz na Inv tylko 2, co w praktyce oznacza, że możesz od biedy w każdej turze się uleczyć, zaćpać, doładować i... do każdego swojego wroga strzelić inną bronią! Tym samym nie masz już dylematu: tylko przeładować czy może już uruchomić Inventory? Z bronią, którą trzeba często przeładowywać (np. Rocket Launcher) albo z wrogami, przy których trzeba często łatać skórę stimpakami, takie rozwiązanie jest doskonałe.

Najczęściej popełniane błędy to:

KARAWANY
Menu

Najczęściej kochani kumple ustawiają cię na czele i pierwszy ogień idzie w twoje gnaty (Jak mówił Murphy, od ostrzału przeciwnika gorsze jest tylko wsparcie ogniowe swoich :)). To ma także inną wadę - jesteś na linii ognia własnych kawaniarzy i często strzały trafiają nie tych cholernych raidersów, a twoje niewinne plecy. Dlatego mamy dla ciebie dwa przykazania (+uzupełnienie):

SCHRONY
Menu

Tutaj podane są lokacje schronów w Fallout 1:

Vault 13 - no wiadomo :) Z czysto praktycznego punktu widzenia nie znajdziesz tam nic wartego uwagi (trochę amunicji w magazynie)

Vault 15 - opustoszały i nic tam nie znajdziesz oprócz reumatyzmu, marnego leather jacket, kilku szczurów... należy wziąć 2 liny

Cathedral - siedziba Mastera to stary schron, Master na 3 poziomie

Necropolis - kanały zawiodą cię do Vault 12, gdzie zdobędziesz Water Chipa

Pamiętaj, że wszystkie vaulty zbudowane są wg tego samege schematu:

PORADY OD CZYTELNIKÓW
Menu

de Wonderer

To jest czyste oszustwo, ale tak znane w świecie graczy Fallouta, że nie sposób o nim nie wspomnieć.

Aby Twoja tura trwała w nieskończoność (czyli aby mieć de facto nieograniczoną liczbę AP), należy:

Stefan

Aby zacząć ze S.P.E.C.I.A.L.-em 10/10 potrzebne są obie części Fallout'a. Najpierw tworzymy postać (nową!) w F2 i zapisujemy rezultat naszej pracy. Kopiujemy plik z tą postacią do DATA w F1 i odpalamy F1. Ładujemy naszą postać w menu tworzenia postaci i... mamy 5 punktów do rozdysponowania. Teraz zapisujemy naszą postać (po rozdysponowaniu oczywiscie owych punktów), ale POD INNĄ NAZWĄ NIŻ BYŁA ZAPISANA WCZEŚNIEJ. Kopiujemy plik z F1 do DATA w F2, ładujemy postać pod F2, gdzie BEZ BAWIENIA SIE STATYSTYKAMI zapisujemy ją ZNOWU POD INNĄ NAZWĄ i znowu ładujemy plik do F1. I tak w kółko, aż uzyskamy naszą wymarzoną postać. Uwaga! Nie zaczynajcie od tworzenia postaci pod F1. Wtedy nie otrzymacie tych dodatkowych pointsów do rozdysponowania. Zaczynamy od F2 i ładujemy plik do F1. Nigdy nie odwrotnie. Miłej gry ;-).


Jeśli macie jakieś uwagi lub sugestie, piszcie!!! Jeśli znacie jakieś ciekawe questy zajrzyjcie do działu Ciekawych Questów.