Choć Klamath na pierwszy
rzut oka może wydawać się metropolią ukrytą wśród
ruin jakiegoś miasta, to nią nie jest. Jest to po
prostu jedna z większych osad w okolicy, którą mieszkańcy
zwą miastem. Przybywając tu, szybko się przekonasz, że
jest to miejsce pełne tajemnic. Mieszkańcy będą
opowiadać o dziwnych odgłosach w niedalekim kanionie, o
przerażających człekopodobnych robalach porywających
krowy, oraz powiedzą Ci o gigantycznym bogu szczurów,
mieszkającym gdzieś w podziemiach Trapper
Town - dzielnicy myśliwych.
|
|
Aldo the greater
|
Gdy wejdziesz do miasta i pójdziesz wzdłuż ulicy,
dojdziesz do skrzyżowania. Tuż obok troszkę na północ
stoi Aldo, miejscowy pijak,
który wiecznie zbiera pieniądze na lekarstwo na jego
chore gardło. Porozmawiaj z nim, daj mu trochę monet
postaraj się go nie obrazić. Jeśli Aldo będzie zadowolony to
oficjalnie Cię powita, a twój bohater będzie mógł go
wypytać o Klamath. Po
rozmowie podejdź do stojącej nieopodal tablicy ogłoszeniowej,
która również powie Ci wszystko co najważniejsze w
tej lokacji.
|
Torr - Guard the brahmin.
Rustle the brahmin.
Find
Torr.
|
Na tym samym skrzyżowaniu powinien też gdzieś kręcić
się Torr, trochę przygłupi
syn pani Buckner, właścicielki
sklepu obok. Gdybyś miał inteligencję tego chłopaka (1-2 IN) to moglibyście sobie całkiem
przyjemnie pogadać, ale najprawdopodobniej będziesz mógł
tylko zrozumieć, że Torr
prosi Cię o pomoc przy pilnowaniu bydła, czyli Moo-Moo'sów. Prawdopodobnie już
przypominasz sobie opowieści o potworach i porwaniach
bydła, ale uczucie strachu jest Ci obce więc zgódź się
iść z chłopakiem.
Jesteście na pastwiskach. Obok pali się ognisko, przy
którym stoi Torr. Nieopodal
kręci się kilka krów... A ciebie atakuje skorpion!
Skorpiony to przecież żadne potwory i zabicie ich nie
sprawi Ci problemu - twój bohater już zabił kilka tych
stworzeń w Świątyni Prób (by
poprawnie ukończyć quest trzeba jeszcze zabić kilka
skorpionów na północ, ale to wyklucza dalsze możliwości
o których piszę dalej).
Po udanej walce (z tym jednym
skorpionem koło ogniska) patrz na północny-wschód.
Zauważysz dwóch idealnie do siebie podobnych ludzi. To
podejrzane, że ktoś też tu jest i już "czujesz
pismo nosem". Zagadaj do tych dwóch - to bracia Dunton.
Teraz masz jedną z wielu okazji to wykazania się kim na
prawdę jesteś. Masz trzy możliwości:
a) zgodzić
się na propozycję Duntonów, i odciągnąć Torra od krów,
tak by oni mogli je ukraść (-10 karmy i Antypathy, a
dalej -50 karmy, 150EXP, 5 Meat
Jerky, 50$);
b) nic nie
robić gdyż nie chcesz mieć z tymi pyszałkami nic wspólnego
(czyli około 300-420EXP
za zabicie wszystkich skorpionów i +50 karmy +250EXP);
c) zabić
Duntonów! (korzyści takie jak w
powyższym punkcie, tylko że +10 karmy i
około 80-160EXP)
Bugman, czyli człekopodobne
potwory porywające krowy Torra
to właśnie oni - bliźniacy Dunton
(mimo iż Torr
podejrzewa potwory z kanionu). Jest na to wiele
dowodów: ich obecność na pastwisku, propozycja odciągnięcia
Torra od bydła, skóry
kradzionych krów w ubojni za ich sklepem, gigantyczne
szczypce pasujące do ludzkich rąk w ukrytej chatce na
pastwisku, kawałki suszonego mięsa w tej samej chacie
lub np. podejście Duntonów
do wszystkich plotek o porwaniach - wybierając pierwszą
opcję możesz ich zdemaskować.
Jeśli twój bohater pomógł w przestępstwie,
zrozpaczony Torr gdzieś
ucieknie. Dowiesz się o tym od pani Buckner, która poprosi Cię o
odnalezienie jej niepełnosprawnego syna. Jeśli się
zgodzisz, idź do Kanionu, gdyż tam właśnie uciekł Torr. Na drodze twej jednak,
stanie przerażająca machina bojowa... no dobra, to
tylko robot naprawczy Mr. Handy
;-) co nie znaczy, że dla
początkującego gracza może nie być niebezpieczny.
Walka z nim podobna jest do walki ze skorpionami więc
nie powinno być problemów z jego pokonaniem. Następnie
idziemy dalej na zachód i dochodzimy do jakiegoś wraku,
obok którego leżą ciała - przy jednym z nich
znajdziesz kartę magnetyczną. Popatrz teraz trochę
bardziej na zachód, a zobaczysz dzieciaka, którego
szukasz. Pogadaj z nim i przyprowadź do domu.
Po odnalezieniu Torra możesz opowiedzieć jego matce o Duntonach (+75 karma i Accepted +
możliwość darmowego uwolnienia Sulika),
ta natomiast zleci Ci następne zadanie - oczywiście jeśli
je przyjmiesz. Jak się okazuje zaginął również jej Smiley - pewien bardzo bliski jej
sercu myśliwy, który wybrał się na północ w rejon,
który nazywa się Toxic Caves.
Zaginiony nie pokazywał się już od wielu miesięcy i
pani Buckner bardzo się
martwi, że mogło mu się coś stać. Jeśli zgodzisz się
pomóc, wskaże na twoim Pip-Boy'u
lokalizację tych jaskiń, wypełnionych trującymi
oparami. Zanim jednak się tam udasz wypełnij pozostałe
zadania czekające na Ciebie w Klamath.
. : : PORADA JAK
ROZWIĄZAĆ ZADANIE Z TORR'EM : : .
Wydaje mi się, że należy najpierw iść
do Duntonów. Przyjąć od nich zadanie odciągnięcia
Torr'a od krów (nie wolno go
zabijać! - wystarczy mu powiedzieć by pobiegł po
pomoc; -10 karma i Antypathy). Ten fragment
zadania jest wykonany i teraz najlepiej oszukać
Duntonów (lub nawet zabić ich
+10 karmy) i pozbyć się wszystkich skorpionów
z pastwiska Torr'a. Duntoni znikną z mapy, a my
wychodzimy i idziemy do pani Buckner, która zleci
nam zadanie by odszukać jej syna. Przy tej rozmowie
należy jej powiedzieć o Duntonach i zgodzić się
odszukać dzieciaka, który jest w Kanionie. Tam
zabawa jest łatwa, gdyż Torr na chwilę się do nas
przyłączy, a rozwalenie robota to banalna sprawa.
Wracamy do pani Buckner (+50
karmy, 200EXP i Accepted). Torr jest
zadowolony, a pani Buckner może nam dać trochę
kasy (100$, ale nie polecam)
lub umorzyć dług Sulika (najlepiej
przyłączyć Sulika). Dalej dostaniemy od
niej zadanie odszukania Smiley'ego.
|
Whisky
Bob - Refuel the still.
|
W północno-zachodnim kącie Buckner House stoi sobie pewien człowiek.
Widzisz, że ma paskudnie zranioną nogę -
najprawdopodobniej ugryzienie jakiejś dużej jaszczurki.
Jak się okazuje, oprawcą Boba
był Golden Gecko, który
najwyraźniej chciał się pożywić nogą śpiącego
bimbrownika. Tak, jeśli postawisz mu w barze drinka, to
opowie Ci co się stało. Z resztą nawet zaproponuje Ci
wykonanie pewnego zadania. Otóż, Bob sam nie jest w
stanie dojść do swojego kotła pod którym trzeba
napalić. Jeśli nie zrobisz tego do końca dnia to
zmarnuje się jego szpyrol ("księżycówka",
"śliwowica", "uśmiech sołtysa" czy
jak kto woli ;-)). Za wykonanie zadania proponuje
Ci 50$, jeśli uda Ci się
do końca dnia dotrzeć do jego chatki, która znajduje
się na dzikich terenach na południe od śródmieścia.
Raczej nie warto się kłócić i przyjąć zadanie, mimo
iż może nie być warte zachodu gdyż tereny w jakie się
zaraz zapuścisz opanowane są przez różnego rodzaju Gecko'ny.
Zanim jednak wyruszysz do fabryczki możesz zdecydować
się na misję dla czarnego charakteru. Otóż w barze Golden Gecko, barman może Ci
teraz zlecić o wiele bezpieczniejsze i wymagające
mniejszego nakładu pracy zadanie. Wystarczy, że
wyjawisz mu miejsce, w którym Whisky
Bob pędzi swój alkohol. W zamian dostaniesz również
50 monet, ale spada twoja
karma (-15) i reputacja (Antipathy). Jak się okazuje ... ma jakieś
układy z Den, ale nic więcej
z niego nie udało mi się wyciągnąć.
Jeśli jednak jesteś prawą istotą i nie zdradzasz
ludzi dla łatwego zarobku, musisz iść do Trapping Grounds. Najlepiej
odczekać kilka godzin (opcja
budzika w PipBoy'u) aż będzie ciemno i dopiero
wtedy wyruszyć. Dlaczego? Gdy jest ciemno, o wiele łatwiej
będzie prześliznąć się (Sneak)
do celu, czyli budynku na południowym-zachodzie. Jeśli
masz cierpliwość i ostrożnie dotrzesz do celu, zadanie
najprawdopodobniej wykonasz bez uszczerbku na zdrowiu. By
tego dokonać wystarczy obserwować ruchy Geckos'ów, gdyż zachowują się
tak, jakby patrolowały ten teren - wystrzegaj się
najbardziej spostrzegawczych Golden
Gecko.
Gdy już wejdziesz do środka bimbrowni Boba, zauważysz duży metalowy
obiekt... czyli jego kocioł (destylator).
Nieopodal na podłodze leżą dwa kawałki drewna, weź
jeden i użyj go na otworze. Wystarczy raz to zrobić i
zadanie zostało wykonane (+10 karmy i +100EXP).
Teraz trzeba ostrożnie wyjść z tej lokacji i wrócić
do Boba, który zapłaci
obiecane 50$ (+15 karmy). Co ciekawe, jeśli zamiast do Whisky Boba pójdziemy do barmana Golden Gecko to karma spadnie o -15, ale reputacja zostanie Accepted.
Whisky Bob, jak i wielu
innych mieszkańców Klamath,
może poopowiadać Ci o tej mieścinie.
|
Sulik
|
W Buckner House, pod
wschodnią ścianą stoi sobie pewien człowiek. Cały
jest wytatuowany, a w nosie ma wielką kość i chyba z
nią rozmawia! Pogadaj z nim, gdyż jest to Sulik. Okazuje się, że poszukuje
swojej siostry, którą najprawdopodobniej porwali
handlarze niewolników z miasta Den.
Z chęcią przyłączył by się do Ciebie, jeśli byś
mu pomógł odnaleźć członka rodziny, ale niestety nie
może opuścić Klamath.
Jakiś czas temu przybył do tej mieściny w poszukiwaniu
Vic'a, handlarza starociami.
Nie zastał go i przygnębiony poszedł do baru utopić
smutki w kieliszku. Niestety wypił o wiele za dużo i
teraz musi odpracować szkody jakich narobił. Powinien
jeszcze zwrócić 350$, ale
jeśli za niego zapłacisz będzie mógł pomóc Ci w
twoich przygodach (no chyba, że już
przy zadaniu Torr'a Sulik został zwerbowany do drużyny).
Jeśli masz odpowiednią sumę, od razu najlepiej pogadaj
z Maidą Buckner, córką
pani Ardin Buckner.
Zaproponuj, że spłacisz dług Sulika.
Jeśli nie masz odpowiedniej sumy musisz ją uzbierać.
Zdobycie 350$ nie powinno być
problemem. Wystarczy szybko obejść wszystkie budynki i
posprzedawać co się znalazło. Oczywiście nie wszystko
warto sprzedawać np. radio z domu Vic'a
należy sobie zatrzymać, ale takie rzeczy jak skóry,
ogony skorpionów czy flary można spokojnie spieniężyć
w dwóch sklepach: Golden Gecko
i Buckner House. Wszystkiego
nie da się sprzedać bo sprzedawcy nie mają takich
kwot, ale te 350 będzie i
można iść do Maidy. Sprzęt
którego nie udało się korzystnie sprzedać najlepiej
wymienić na Leather Armor -
Leather Jacket jest tania,
ale jeśli Leather Armour można
kupić za trochę ponad 1200$...
Sulik natomiast ma młot i
skórzaną kurtkę, które na razie można mu zostawić.
Ważne tylko by ustawić jego zachowanie, bo postawa agresywna to nie najlepszy
pomysł. Choć oczywiście najlepiej zrobić po swojemu. :-)
|
Dunton's
|
W Klamath mamy rodzinę
Duntonów. Są Chuk, Buck
i 'Bignose' Sully Dunton. Bignose Sully prowadzi burdel o
wdzięcznej nazwie Bathhouse,
a jej synowie sprzedaja suszone kawałki mięsa w swoim
sklepie. Przyjemności u Sally
są trochę drogie, ale taki dzikus jak Chosen One najprawdopodobniej
skusi się na małą kąpiel w towarzystwie pięknej i
utalentowanej Jenny. Szczególnie
jeśli później możesz z nią porozmawiać o Vic'u i dowiedzieć się czegoś
więcej na jego temat (porozmawiać
można też bez "kąpieli" ;-) po prostu wchodząc
do pokoju i rozmawiając).
Podobni jak dwie krople wody młodzi Duntonowie, jak już było opisane
w queście Torra, sprzedają
suszone mięso - ze znalezionej padliny jak i
prawdopodobnie kradzionych krów. To mięso (Drymeat) ma swoje niewielkie właściwości
lecznicze, ale tak na prawdę przydaje się tylko raz. Po
Klamath Downtown biega sobie pewien pies (Yellow / Yellowish
Dog), któremu można
dać kawałek suszonego mięsa. Gdy to zrobimy, z pyska
wypadnie mu klucz do zamkniętej części Trapper Town. Tak poza tym
przypadkiem to suszone mięso jest nieprzydatne.
Bracia Duntonowie mogą też
dać zadanie, w którym chodzi o to by pomóc im oszukać
Torra Buckner, który
zajmuje się krowami. To zadanie już wcześniej opisałem
obok questu z obroną bydła, ale gadając z Duntonami w ich sklepie też można
go dostać.
|
John Sullivan
- Improve your Melee and Unarmed combat
skills.
|
W barze Golden Gecko,
w południowo-zachodnim rogu, stoi łysy w Leather Armour. Jest to pan Sullivan - mistrz, który może cię
poduczyć trochę sztuki walki, czyli Unarmed i Melee.
Porozmawiaj z nim. Z chęcią pokaże Ci kilka sztuczek i
to za darmo. Jeśli twój bohater okaże się niedomyślny
i zacznie się dopytywać o jaką "magię" mu
chodzi, to nawet postawi Ci piwo za poprawienie humoru. :-) Gdy już w końcu dojdzie do
nauki to: +150EXP, +10 Unarmed i Melee Weapons.
|
Golden Gecko
|
U barmana w Golden Gecko
można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Na początek
jednak należało by postawić kolejkę wszystkim gościom,
co zaskarbi przychylność szefa tego lokalu. Po takim
zabiegu bez problemu można wypytywać się o przeróżne
sprawy związane z Klamath
jak i pobliskim Den (może nawet odkryjesz co takiego
planuje).
Po zapoznaniu się z plotkami należało by trochę
pohandlować. Przed transakcją należy się dopytywać o
tajne źródła towarów Sajag'a.
Ciężko jest dowiedzieć się o jego współpracy z
kilkoma sklepikarzami z Den,
ale nawet jeśli się to nie uda jest duża szansa na
znaczną obniżkę.
Może się też zdarzyć, że w barze są bracia Dunton. Na ogół siedzą tam i
popijają piwko gdy już na zewnątrz robi się ciemno.
Jeśli twój bohater jest wystarczająco silny, można
spróbować posiłować się z nimi. Niewiele ryzykujemy
i jeśli wygramy dostaniemy piwo.
|
|
Trapper Town -
Kill the Rat God.
|
Trapper Town to
zachodnia dzielnica Klamath,
zamieszkała głównie przez myśliwych. Nie znajdziesz
tu sklepów itp. atrakcji, gdyż to miejsce nękane jest
przez ataki niezliczonej ilości szczurów. Myśliwi
twierdzą, że gryzoniami kieruje jakiś lider. Z jednym
z Trapperów możesz pogadać.
Slim Picket stoi w budynku,
przez który można się dostać do zabarykadowanej części
miasta (patrz mapa). Opowie
Ci on o wielu rzeczach, może nawet podszkoli cię w
tematach związanych z polowaniami na Geckos'y (około
+14% Outdoorsman za 50$), ale najważniejsze jest to, że
powie ci o atakach szczurów. Dowiesz się od niego, że
jedynym wejściem do zabarykadowanego fragmentu lokacji,
są drzwi w pokoju obok. Gdy je sprawdzisz okaże się,
że są zamknięte. Otworzyć je można na trzy sposoby:
- kluczem zdobytym od psa,
- kluczem od Slim'a (można
kupić, dostać, ukraść),
- zdolnością Lockpick (lub
nawet dynamitem).
Gdy już dostaniemy się na drugą stronę najpierw należy
skierować się do opuszczonego sklepu z szyldem "GUNS" - tam w metalowych
szafkach jest trochę amunicji 10mm
JHP i dwie pary gumiaków. Potem idziemy do
budynku na zachodzie (do zabicia 16
szczurów) i przez pokoje idziemy do jego północno-wschodniego
rogu - tam jest właz do Rat Caves.
|
Rat Caves
|
Poziom 1:
Po pierwsze, zanim rozpoczniemy deratyzację jaskiń,
najpierw należało by wejść do pokoiku po lewej - w
biurku są 24 naboje 10mm SMG.
Natomiast zabić trzeba 20 szczurów (Rats). Trzeba ten poziom oczyścić by
w razie potrzeby można było się tu wycofać i podleczyć
- za pomocą opcji budzika w PipBoy'u
spokojnie można "goić" rany. Aha, na tym
poziomie też można znaleźć zwykły nóż (idziemy w dół).
Poziom 2:
Tutaj do zabicia mamy: 1 Rat God
(wielki, różowy szczur - +50 karmy i 300EXP),
3 Tough Pigrat (świnio-szczury) i 9 Rat (szczury).
Do zebrania mamy: 10mm Pistol
i 3$ z trupa jakiegoś myśliwego
w zaułku na wschód od drabiny, z legowiska Rat God'a 109$
(szkielet), Xander Root i Combat Knife (idziemy
w górę).
Poziom 3:
Na drodze staną: 3 Rat, 2 Mole Rat (kreto-szczury),
5 Tough Pig Rat. Do zebrania
są: 2 Stimpack'i i 20$ z szafki na południu, zestaw
narzędzi koło szczątek robota na wschodzie i łom z
dynamitem na północy (dynamitem
trzeba wysadzić drzwi, za którymi jest pomieszczenie z
drabinką - idziemy w górę).
Poziom 4:
Jesteśmy z powrotem w Trapper Town,
ale tym razem możemy dojść do wraku Highwayman'a, z którego warto
wymontować Fuel Cell Regulator
- przyda się później. Wracając można jeszcze spróbować
zarobić na Nuca-Coli, która
normalnie kosztuje 3-5$, a w
pobliskim automacie tylko 1$.
:-) Uwaga, by nie oberwać
butelką.
|
Co zrobić ze
sprzętem znalezionym w Klamath.
|
Nie będę dokładnie opisywał co gdzie jest i
ile tego jest, ale należy sprzedać wszystkie swoje (niepotrzebne!) przedmioty - tak
by w sklepach skończyły się pieniądze. Sprzedawać
trzeba najcięższe przedmioty takie jak skóry, ogony
skorpionów, a potem dopiero te lżejsze. Wymiana nie
powinna być dla nas niekorzystna, gdyż na tak wczesnym
etapie gry ważny jest każdy grosik (no chyba, że mamy zawodowego złodzieja).
Przedmiotów szukać należy w każdym budynku (szafki, skrzynie, kosze, wazy, lodówki
itp.), a następnie je sprzedawać. Najważniejsze
jest by zostawić sobie Stimpack'i
(choć jeśli będzie potrzebna
kasa to można je też sprzedać), flaszkę ze
znaczkiem "13", oraz najlepszą jaką mamy broń
białą. Reszta choć czasem przydatna, nie jest tak
potrzebna... Aha, jeszcze trzeba zatrzymać radio,
gdyż potrzebne będzie do ratowania Vic'a.
Oczywiście to tylko propozycja co zrobić ze
znalezionymi przedmiotami, oraz co za nie kupić, ale ja
najczęściej sprzedawałem wszystko by za trochę ponad 1200$ kupić Leather
Armor.
|