KRIS

DoPr Witam KriS. Bardzo się cieszymy, że zgodziłeś się wziąć udział w tym naszym małym wywiadzie. Jak na razie wiemy, że jesteś jedynym programistą w litewskiej grupie XinK ("eXperience in Knowledge" jeśli się nie mylę), ale czy mógł byś powiedzieć coś więcej o sobie i o waszym zespole.
KriS W grupie właściwie są 4 osoby - Ja (KriS), ghoul, Auxaliutis i Mantas. Także pomagają nam: Oni tworzy nową stronkę, omnitel.rpg newsgroup bardzo nam pomógł w tworzeniu i ulepszaniu scenariusza (w swoim czasie były tam burzliwe dyskusje - około 120 postów w dzień :) ). Nazywam się Krzysztof Narkowicz. Jestem 16 (prawie 17) letnim programistą amatorem mażącym stworzyć grę RPG. Moje Hobby: komputer, koszykówka, futbol no i oczywiście piwo :). Słucham głównie metalu. Zajmuję się programowaniem i organizowaniem pracy w naszym zespole. Ghoul (Justas Staniulis) jest anarchistą, miłośnikiem ciężkiego grania, pacyfistą i byłym wice czempionem Wilna (stolicy Litwy) w karate :). Poza tym jest profesjonalnym programistą, który właśnie skończył studia i GM-em (Game Master) z długoletnim stażem (jednak jest zbyt leniwym by mi pomóc w programowaniu :( ). Auxaliutis został zwerbowany jako 3. Taki wesoły student, także miłośnik ciężkiego grania, Jazzu oraz piwa. Rysuje i modeluje rożne obiekty dla gry. Mantas też zajmuje się grafiką dla projektu (w międzyczasie także krytykuje scenariusz). Jest to jedyny miłośnik muzyki pop u nas w grupie, ale na szczęście piwo też lubi , więc nie ma problemu się z nim dogadać :). A zespół jest bardzo towarzyski - można powiedzieć, że dzięki temu projektowi teraz jesteśmy dobrymi przyjaciółmi.
DoPr "Post nuclear" to raczej nie jedyny wasz projekt, ale ten najbardziej interesujący dla fanów Fallouta. Wiemy, że akcja gry będzie się toczyć na terenie Europy Środkowej, ale czy jest już może jakiś ogólny zarys fabuły? Jeśli tak to czy w jej układaniu pomocne były jakieś książki, filmy itp. materiały?
KriS Na razie jedyny nasz projekt. Jesteśmy zbyt małym zespołem by tworzyć kilka projektów na raz. Ogólny zarys fabuły jest następujący: bohater jest byłym wojskowym, który został przekwalifikowany na dyplomatę. Wszystko zaczyna się w 2014 roku jak CIA dowiaduje się, że Rosja posiada nową broń masowej zagłady. Oczywiście Ameryka od razu zażądała całej dokumentacji broni, a Rosja zaprzeczyła istnienie tej broni. Po kilku miesiącach nieznana grupa terrorystyczna porwała starą rosyjską łódź podwodną - 667BDR Kalmar uzbrojoną w rakiety z niedużymi głowicami atomowymi i ostrzeliwuje New York. Stosunki dyplomatyczne coraz bardziej zaostrzają się. Po kilku miesiącach pojawia się dziwny wirus, epidemi obejmuje całe Stany. Ameryka obwinia organizacje terrorystyczne, pewne kraje islamskie, Chiny i Rosję. Większość polityków i aktualny prezydent J. Turner przenoszą się do Fort David (taki bunkier w USA), jednak łączność z nimi dziwnie zanika. 26 lipca dowódca armii amerykańskiej wygłasza sławna przemową: "Nie ma sensu dalej bronić pozycji USA - jednego supermocarstwa na świecie, używając band łysych dyplomatów, nadszedł czas by broń przemówiła ...". Wojna trwała tylko 4 dni. 30 Lipca już nie było ludzi zdolnych wystrzelić nowe rakiety i wojna się skończyła. Populacja zmniejszyła się do 400mln, ale i ci co przeżyli byli dziesiątkowani przez choroby, walki, radiację i epidemie. Większość technologii została zniszczona bezpowrotnie. Po zimie atomowej ci co przeżyli zaczynają tworzyć małe wioski, miasteczka, próbują odbudować cywilizację... A ty raptem budzisz się w pustym bunkrze, przeżyłeś około 100 lat podłączony do bardzo dziwnej aparatury i szukasz odpowiedzi co tu się stało, kim jesteś i kto cię tu zamroził i po co...
A jakie materiały były pomocne to nie zdradzę, gdyż mogłoby zepsuć przyjemność z grania.
DoPr Ze starej wersji strony wynikało, że gra ma się zaliczać do gatunku cRPG (computer Role Playing Game). W takim razie pojawia się pytanie o system rozwoju postaci. Czy w "Post nuclear" będziemy mieli do czynienia z jakimś nowym pomysłem, czy zastosowane zostanie jakieś inne już znane rozwiązanie? A może program będzie łączył wiele gatunków gier?
KriS System rozwoju postaci został stworzony w 100% przez Ghoul-a (oczywiście Ghoul czerpał pomysły z różnych innych systemów). Na pewno nie będziemy tu niczego łączyć, mamy zamiar stworzyć ciekawą grę cRPG, a nie Hack&Slash typu Diablo czy np. Neverwinter Nights. Jeden z pomysłów będzie, że bohater będzie musiał się odżywiać - tak, więc co jakiś czas będzie polował na różne zwierzaki (różne istoty ludzkie też pasują :), tyle, że po kilku takich posiłkach dostaniemy wpis do statystyk - kanibal i możemy zostać niemile spotkani w wioskach i miastach ). Inny z pomysłów będzie bardzo rozbudowany AI - np. postacie w miastach będą żyć własnym życiem i nie będą 24 godziny stać w jednym miejscu.
DoPr 3D to dość kontrowersyjny pomysł na Fallouta 3, wielokrotnie krytykowany na świecie przez społeczność falloutową. Z drugiej strony jest to krok w przyszłość i jak mniema zdecydowane ułatwienie w tworzeniu świata gry. Co jednak Ciebie skłoniło do wybrania tej opcji?
KriS Po prostu chciałem ładnej grafiki. Trudno powiedzieć czy to jest ułatwienie - 2d tak jak i 3d ma swoje plusy i minusy. Z 3d jest trudniej stworzyć engine, jednak później jest prościej np. z dodawaniem nowych modeli.
DoPr Na starej wersji waszej strony, prace nad projektem były określone na 20%. Jak aktualnie wygląda zaawansowanie prac i czy można już określić jak wyglądać będzie rozgrywka?
KriS No trudno jest to dokładnie określić. Myślę, że gdzieś około 30%. W grze postaramy się umieścić jak najwięcej różnych interaktywnych obiektów. I postaramy się dać dla gracza jak najwięcej różnych umiejętności. Nasze zadanie jest to stworzyć grę RPG z bardzo dużą swobodą działania. Walka będzie w systemie tur, być może w przyszłości dodamy także możliwość walki w czasie rzeczywistym.
DoPr Miałem okazję wysłuchać przykładowego utworu muzycznego z gry i muszę przyznać, że jest bardzo klimatyczny. Z drugiej strony poszukujecie kogoś do komponowania muzyki. Czy to znaczy, że na razie nie ma perspektyw na podobne "rodzynki"? I w takim razie kto jest autorem udostępnionego utworu?
KriS Autorem jest Manuel 'Vanethian' Marino ( http://www.vanethian.com ). Perspektywa będzie jak przynajmniej stworzymy ładne demko.
DoPr Poszukujecie ludzi do współpracy. Na razie wiemy o tym, że potrzebna jest osoba do modelowania i do komponowania muzyki. Do kogo lub pod jaki adres, chętne do współpracy osoby powinny się zgłaszać oraz jakie stawiacie wymagania? A może jeszcze ktoś inny jest potrzebny?
KriS Mogą pisać do mnie (programmer@takas.lt). Wymagania:
Grafik:
a) 3dmax / maya / lightwave + umiejętność low poly modeling (czyli modelowania ładnych modeli, używając jak najmniej poligonów). Ci będą modelować obiekty znajdujące się na mapie.
b) 3dmax / maya / lighwave. A ci będą modelować różne przedmioty - broń , amunicję... Jako, że przedmioty będą 2d rysunkami (w inventory) to tu ilość poligonów nie jest ważna.

Muzyk:

Nawet nie wiem. Niech przyśle jakąś swoją prace i wtedy zobaczymy. Muzyka w grze będzie: ambient dla eksploracji i techno / metal dla walk.

Programista:

Visual C++. Dużo wolnego czasu i duża motywacja do pracy.

DoPr Wasza strona internetowa ostatnio się zmienia. Gdy jeszcze kilkanaście dni temu tam byłem, można było znacznie więcej się dowiedzieć, a w chwili gdy to piszę dostępne są zaledwie zdjęcia i wyżej wymieniony utwór. Jaki był powód rezygnacji z poprzedniej wersji i czy szykuje się nowa?
KriS Design był do kitu. A poza tym twórca tamtejszej stronki gdzieś wyparował. Nowa stronka się szykuje i myślę, że za tydzień powinna już być.
DoPr Na przedostatnie pytanie zostawiłem naturę "Post nuklear"... Jak się domyślam, na razie jest to niekomercyjny projekt, ale jak wyglądać będzie jego przyszłość? Czy będzie to program freeware, shareware, a może pokusicie się o niezwykle trudne zadanie jakim jest poszukiwanie wydawcy?
KriS Pokusić się to pokusimy, ale wątpię żebyśmy znaleźli. Shareware jakoś za bardzo mi się kojarzy z Crackware, więc ta opcja też odpada. Prawdopodobnie będziemy wysyłać cd z grą za skromną opłatą (10 - 20 zł.), albo gra będzie całkowicie freeware. A jeżeli wszystko będzie dobrze to single player będzie za darmo a już za grę na serwerach będzie pewna opłata. Jednak na razie jedyne co gwarantujemy to single player.
DoPr Na koniec, czy jest jeszcze jakieś pytanie które powinniśmy zadać, lub czy chciał byś jeszcze coś od siebie dodać?
KriS Pozdrawiam całą załogę Trzynastego Schronu (jedną z najlepszych stron o falloucie).
DoPr W imieniu Trzynastego Schronu jeszcze raz dziękuję, że zgodziłeś się wziąć udział w tym długim i pewnie trudnym wywiadzie. Chciałbyś jeszcze coś od siebie dodać?
KriS Pozdrawiam całą załogę 13 schronu (jedną z najlepszych stron o falloucie).
DoPr W imieniu Trzynastego Schronu jeszcze raz dziękuję, że zgodziłeś się wziąć udział w tym długim i pewnie trudnym wywiadzie. Pozdrawiamy. :-)
KriS Około 1 godziny pisałem tu odpowiedzi na pytania :) .

<< WYWIADY