<< Fallout New Vegas
Krypty Nowego Vegas
Fallout New Vegas

Są rzeczy, które bez siebie nie mogą istnieć. Jedną z nich jest Fallout, w którym nie może nie pojawić się żadna Krypta. W najnowszej odsłonie znajdziemy ich 6, do których możemy wejść eksplorując mapę, oraz jedną do której możemy się dostać tylko i wyłącznie za pomocą konsoli (cziterzy będą wkryptowzięci :P). W tym tekście będę opisywał Krypty w kolejności od najmniejszej do największej (chodzi mi o numerek).

© 2010 Tekst:
Jan 'Nightmaster' Przeklasa
Skorekcił i opracował:
Marek 'Squonk' Rauchfleisch

Krypta 3

Oryginalne przeznaczenie - według polskiej Wikii Fallouta: Po 10 latach Krypta miała się otworzyć i zostać ponownie skolonizowana. Nieplanowany wyciek wody zmusił mieszkańców do opuszczenia jej. Niestety po otwarciu drzwi krypty wszyscy mieszkańcy zostali zmasakrowani przez najeźdźców zwanych Bestiami.

I tu mnie już na starcie zastanawia czy czegoś nie przeoczyłem grając w tą grę, bo z tego co mi się przypomina to mieszkańcy Krypty sami ich wpuścili, gdyż Bestie twierdziły że potrzebują pomocy. Po otwarciu drzwi gang wytłukł mieszkańców i przywłaszczył sobie miejsce do zamieszkania. Jakkolwiek, Krypta znajduje się między Wschodnią przepompownią, a Zrujnowanym wejściem do Vegas.

Możemy w niej zabić przywódcę Bestii, ale równie dobrze możemy zacząć z nim deal narkotykowy. Nie znajdziecie tam za wiele przydatnych rzeczy: kilka lektur do poczytanie, bile, kije, piły motorowe, trochę broni laserowej. Jedyne po co jest wchodzić do tej krypty to Podręcznik Chińskich Sił Specjalnych i Reverse Pulse Cleaner, które potrzebuje Bractwo Stali. Obecnie zrujnowana.

Lista zadań:
- wejść do Krypty i ubić deal z przywódcą Bestii można w trakcie questa dla Khanów, ewentualnie przy wysokiej retoryce można przekonać strażników, że jest się kurierem prochów;
- można uratować więźniów przetrzymywanych w Krypcie, dostaje się za to sporo karmy;
- pomóc strażnikowi RNK w pozbyciu się przywódcy/pomóc mu w ucieczce z Krypty po uprzednim uleczeniu go lub przekonaniu.

Wejście do Krypty:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Lokalizacja na mapie:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Krypta 11

Tam to były kompletne pojeby! Co chwile wybierali sobie nowego Nadzorcę, przekupywali się, gwałcili nawzajem swoje kobiety. A już najbardziej chorą rzeczą (ale z drugiej strony jakże ciekawą) była "Komnata poświęcenia", w której mieszkańcy Krypty się... "poświęcali". W rzeczywistości przychodzili na miejsce i siadali na wygodnym (?) krześle, gdzie oglądając film propagandowy zostawali rozstrzeliwani, podpalani, traktowani laserem itd. Gracz również może zasiąść w tym krześle, jednak bez polecenia tgm nie ma możliwości przeżycia w tej komnacie. Obecnie krypta jest zrujnowana.

W Krypcie można znaleźć kombinezon roboczy Krypty 11 (+5 do naprawy i otwierania zamków), oraz część dla BoS w zalanej części (wodę można odpompować albo użyć maszynki od Boomersów, ale trzeba uważać bo woda jest napromieniowana). Różne źródła podają informacje, że wcale nie trzeba używać tgm, ani nawet się zbytnio wysilać. Wystarczy stealth boy i ukrycie się w rogu przed końcem filmu, a potem wykończenie robotów z ukrycia bez utraty punktu życia. Najprostszy jednak jest sposób: stealth boy + unieruchamianie robotów granatami EMP. Niestety u mnie to nie zadziałało, bo nie mogłem się ruszyć z krzesła zanim roboty nie rozpoczęły ataku.

Wejście do Krypty:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Lokalizacja na mapie:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Krypta 19

Była miejscem doświadczenia socjologicznego (ale nowość:P), w którym mieszkańców podzielono na dwie grupy: czerwoną i niebieską. Grupy te były od siebie odizolowane, każda miała wspólny pokój oraz miejsce spotkań. Wspólnym miejscem była "przychodnia" medyczna, w której byli przyjmowani. Krypta powstała na złożach siarki, więc gdy jej opary dostały się do wentylacji, to ludzie zaczęli świrować. W Krypcie nie ma za wiele cennych rzeczy, można znaleźć kapsle z gwiazdką, trochę tanich rzeczy, jedzenie oraz Dziennik Programisty, który podnosi skilla Nauka o 10. Ale za to można sobie nabić dużo punktów doświadczenia poprzez wybicie gangu, który sobie ową Kryptę przywłaszczył oraz gekony.

Bandyci to kajdaniarze i możliwe są następujące rozwiązania premiowane karmą:
a) wybicie gekonów dla przywódcy 1. i ugadanie się z Khanami;
b) wybicie gekonów i odcięcie dopływu siarki (3 ładunki plastiku) dla przywódcy 2. i ugadanie się z Khanami;
c) wybicie gekonów i odcięcie dopływu siarki (3 ładunki plastiku) dla przywódcy 2. i ugadanie się z NCR - krypta pustoszeje i można ją zamienić na siedzibę postaci;
d) podłożenie 5 ładunków plastiku pod kryształy i wysadzenie wszystkiego i wszystkich w pizdoo.

Obecnie zrujnowana.

Wejście do Krypty:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Lokalizacja na mapie:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Krypta 21

Znajdowała się w samym centrum Las Vegas. Większość czynności które się tam odbywały opierały się o hazard. Do momentu gdy Pan House zawładnął Nowym Vegas Krypta była w pełni sprawna, jednak nakazał on zalać niższe poziomy betonem (można się do jednego z nich dostać z kasyna The Tops). Nie doszukałem się w niej niczego specjalnie wartościowego. Obecnie jest hotelem oraz pijalnią trunków wyskokowych. Nie ma w niej ciekawych questów (chyba że za ciekawe uznamy uratowanie dziwki z Gamorrah lub dostarczanie kombinezonów z innych Krypt do odsprzedaży) ani specjalnie wartościowych rzeczy (zresztą Sara sama przyznaje, że najcenniejsze rzeczy już sprzedała i zostały jej tylko ubrania i tostery). W jej pokoju można znaleźć śnieżną kulę, a jeśli macie odpowiednie statystyki to można z nią "pospółkować" :D

Wejście do Krypty:

Krypta znajduje się na Stripie, w tej samej części co ambasada RNK i pracownia Michała Anioła.

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Krypta 22

Była Kryptą, w której eksperymentowano z roślinami i chyba coś im nie wyszło, ponieważ "krzaczory" opanowały całą Kryptę oraz jej mieszkańców! Na drodze staną więc nam trujące roślinki, roślinni ludzie, ghule, gaz który wybucha przy każdym wystrzale. Znajdziemy tam całą masę nieprzydatnych rzeczy takich jak kombinezony, puszki, zabawki, misie, ale też notatki, które zapisała jedna z badaczek. Zawierają one prawdopodobne przebiegi badań w Krypcie. Jedyne co możemy znaleźć przydatnego to prototyp AER14. Na miejscu możemy sobie trochę dodać doświadczenia naprawiając windę.

W Krypcie 22 jest dosyć ciekawy quest i można za niego zdobyć bardzo dużo doświadczenia. Zadanie inicjuje polecenie doktorka w Camp McCarran o zbadaniu niniejszej Krypty, po czym zaczepia asystentka, która prosi o odnalezienie i uratowanie poprzedniej osoby, która została wysłana do Krypty. Okazuje się, że jest to ghulica, która po uratowaniu zamyka Kryptę i w zamian za wolność proponuje zniszczenie zarodników w i wykasowanie danych. O ile na pierwsze należy się zgodzić, o tyle można ją przekonać, że dane są niezbędne, aby nie popełnić drugi raz takiego błędu. Można też ukraść jej hasło, otworzyć właz i zwiać.

Lista zadań:
- dane z Krypty 22 są potrzebne do wykonania questa (1 z 3 opcji) dla Weroniki;
- na jednym z poziomów Krypty znajduje się książka Junction City Vendor;
- jest tu też jedna z części dla BoS.

Obecnie zruj... bujnie porośnięta wszelakiej maści roślinnością.

Krypta od środka:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Lokalizacja na mapie:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Krypta 34

Tu się pojawia pewna nieścisłość z Biblią Fallouta ponieważ, napisano tam że jej zbrojownia była przepełniona bronią lecz nie miała żadnego zamka. Cóż, jednak stara ekipa postanowiła zmodyfikować swoje własne zdanie na ten temat. W Fallout: New Vegas jest to Krypta, w której było pełno broni ze swobodnym dostępem, natomiast mieszkańcy byli niezadowoleni gdyż Nadzorca zabraniał im się "bawić" ładunkami wybuchowymi. Po pewnym czasie Krypta została napromieniowana i mieszkańcy musieli ją opuścić. Założyli osadę w starej bazie lotniczej i nazwali się Boomersami. Jedno pozostało niezmienione - ciągle pełno w niej uzbrojenia i pancerzy.

A tu spostrzeżenia, którymi podzielił się ze mną znajomy gracz:
- są 2 wejścia do jaskini,
- na niższych poziomach doświadczenia nie należy podnosić broni (pistoletów maszynowych) i chyba zbroi, bo pojawiają się dosyć groźne ghule strażnicy;
- Guns   Bullets na jednym z poziomów Krypty,
- maszyneria potrzebna do uleczenia Cezara,
- pistolet pulsacyjny w zbrojowni - jedna z opcji rozwiązania zadania Weroniki (zamek 100 lub klucz u Boomersów - dom Pearl),
- unikalny karabin strzelca wyborowego - Wszechamerykanin,
- quest z uratowaniem farm NCR/uwięzionych mieszkańców Krypty 34,
- bardzo duże promieniowanie.

Wejście do Krypty:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Lokalizacja na mapie:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

Krypta 74

Właściwie to nie można o niej za wiele napisać, gdyż nie da się do niej dotrzeć nie używając konsoli. Jest to pozostałość po szkoleniu z Fallout 3. Aby do niej trafić musimy wpisać w konsoli coc vault74a. Znajdziemy się w tunelu, po wejściu do Krypty zaatakuje nas kilku bandytów, ale nie są oni żadnym wyzwaniem. W środku nie znajdujemy przydatnych rzeczy, oprócz zapisków Nadzorcy, że już nie ma ratunku. Aha, nie wejdziecie do Krypty w polskiej wersji językowej, musicie przełączyć język gry na angielski. W Krypcie nie da się zrobić normalnego screenshoota więc musicie się zadowolić tym co mi się udało odzyskać z uszkodzonego pliku zrzutu :P Zwróćcie uwagę na numer wrót Krypty i na jej na drzwiach. Aby wyjść musimy się również posłużyć konsolą.

Wejście do Krypty:

Fallout New Vegas - Krypty Nowego Vegas

<< Fallout New Vegas