Autor Wątek: Klasyfikacja okrętów komicznych.. felieton  (Przeczytany 1863 razy)

Rezro

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 4080
  • Why you people care so much where your souls are?
Klasyfikacja okrętów komicznych.. felieton
« dnia: 24 Grudnia 2017, 00:19:17 »
Artykuł usunięto z powodu publikacji znacznie popoprawianej wersji
« Ostatnia zmiana: 21 Listopada 2019, 22:22:11 wysłana przez Rezro »

Rezro

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 4080
  • Why you people care so much where your souls are?
Odp: Klasyfikacja okrętów komicznych.. felieton
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Listopada 2019, 22:20:45 »
Na początek zacznijmy od tego że faktycznej klasyfikacji pojazdów kosmicznych nie ma i tak naprawdę trudno takową przewidzieć, bowiem praktyka nie raz weryfikowała teoretyczne modele. Z potencjalnie nowymi, niemożliwymi do przewidzenia klasami i niepraktycznością tych uważanych za oczywiste. Myślę jednak że kombinacja klasyfikacji morskiej i lotniczej jest wystarczająco dobra, przynajmniej na potrzeby fikcji. Od razu jednak zaznaczę że powszechnym błędem jest utożsamianie klasy z rozmiarem okrętów. Jest to leniwe rozwiązanie, świadczące o kompletnym niezrozumieniu klasyfikacji, które to na dobrą sprawę ma tyle samo sensu co znana z czasów sprzed i międzywojennych klasyfikacja oparta o prędkość (choć ta miała sens w odniesieniu do ówczesnej technologii). Tu warto wspomnieć o pobocznej klasyfikacji jaką są: Okręty załogowe (anachronizm), zautomatyzowane (gdzie załoga złożona jest tylko z oficerów, z dronami zajmującymi się obsługą okrętu) i autonomiczne zwane dronami (które samoczynnie wykonują wszystkie zadanie, łącznie z dowodzeniem). Tak czy siak faktyczna klasa zależy od funkcji:

* Okręt Wojenny (Warship) - Okręt przeznaczony do celów wojennych. Tu warto rozprawić się z kolejnym mitem, bowiem nie każdy okręt wojskowy (Military) jest w istocie okrętem bojowym (Combat). Na usługach armii znajdują się bowiem również minowce, tankowce i okręty transportowe (w tym transporty piechoty i desantowce). Przeważnie pozbawione jakichkolwiek zdolności bojowych, albo co najwyżej lekką obronę punktową. Tam samo jak poniższa klasyfikacja odnosi się również do cywilnych jednostek, jak np. ochrona korporacji i policji/straży kosmicznej.

- Tytan (Titan) - Jest to jedyna w pełni fikcyjna klasa którą uznaję. Pojęcie to (spopularyzowane przez EVE Online) stosuje się do określenia wszystkich statków przekraczających możliwości techniczne danej cywilizacji, bądź stanowiących jej kulminację. Bądź też z innych powodów nienaturalnie wielkich. Czasem spotyka się tu też określenie "Capital Ship", przy czym pojęcie to znaczy tyle samo co "Okręt", tj. oznacza większą (przy czym większa znaczy co najmniej Korweta) jednostkę wojskową i użycie terminu w odniesieniu do jednostek super-wielkich może być mylące. Przykładami są: Mobilne Stocznie jak sama nazwa wskazuje, Światostatki (Worldship) które w przeciwieństwie do statków kolonizacyjnych są stale zamieszkane, Statki Matki (Mothership) będące połączeniem dwóch poprzednich, oraz przeważnie tzw. Niszczyciele Światów (Planet Bustery).

- Lotniskowiec (Carrier) - To okręt przewożący duże ilości mniejszych okrętów bojowych. Co ciekawe te występują niemalże we wszystkich rozmiarach. Począwszy od wielkich Lotniskowców Floty (Fleet Carrier) będących jak sama nazwa wskazuje centrum floty, po mniejsze Lotniskowce Eskortowe (Escort Carrier) które to towarzyszą konwojom zapewniając obsługę eskorcie myśliwskiej. W kosmosie są również jednak możliwe małe Lotniskowce przewożące skrzydło myśliwców na zewnątrz. Ja je klasyfikuje jako Lotniskowiec Dronów (Drone Carrier) jako że przeważnie te są fizycznie za małe by zapewnić miejsce pilotom. Tu myślę że warto również wspomnieć o Krążownikach i Niszczycielach Lotniskowych (Cruiser Carrier i Carrier Destroyer) będących połączeniem obu klas (co ciekawe te jak najbardziej istnieją). Ponadto mamy również powszechnie źle interpretowane Lotniskowce Desantowe (Assault Carrier) przewożące jednostki naziemne.

- Pancernik (Battleship) - To okręty liniowe floty w przypadku jeśli nie są nimi Lotniskowce Floty (Fleet Carrier) bądź stanowiące ich osłonę. Idea tego typu okrętu zakłada tworzenie przez nie swoistej ściany, które to okręty ogniem oraz solidnym pancerzem blokują dostęp okrętom wroga, do wrażliwszych jednostek. Pytaniem oczywiście pozostaje to jak wartościowe są tego typu okręty w kosmosie, gdzie potencjalnie broń kinetyna może mieć siłę broni jądrowej? Równie dobrze Pancerniki mogą być kompletnie bezużyteczne tak jak i na ziemi, nie będąc w stanie skutecznie unikać, jak i pochłaniać ataków. Kto wie? Tu warto wspomnieć że słynne Drednoty (Dreadnought) nie są faktyczną klasą okrętów (pojęcie pre-Drednotów oznacza każdy okręt nie będący współczesnym Pancernikiem). Niemniej w SF przyjęło się w ten sposób określać Pancerniki uzbrojone w działo oblężnicze, pozwalające i z wielką siłą atakować odległe cele (przy czym działo takowe stanowi naturalną słabość, więc nie są one z zasady lesze od Pancerników, a jedynie je uzupełniają).

- Krążownik (Cruiser) - To duży okręt służący do wypadów za linie wroga. Wbrew powszechnym mitom Krążowniki są praktycznie tak samo duże jak Pancerniki (np. Hood oraz Kirov są mniejsze jedynie of Yamato i Iowa, a koncept Ciężkiego Krążownika jest anachronizmem). Jako że okręty tego typu są projektowane do działania bez wsparcia, posiadają one bardzo uniwersalne uzbrojenie pozwalające im radzić sobie z większością możliwych zagrożeń, a w przypadku cięższych jednostek uciec. Typowe odmiany to: Krążownik Liniowy (Battlecruiser) uzbrojony w ciężką broń oblężniczą, pozwalającą im radzić sobie z ciężkimi jednostkami wroga. Ten typ okrętów działa jako wsparcie floty flankując wroga, bądź służy do polowania na Krążowniki wroga kręcące się za własnymi linami. Oczywistą wadą jest stosunkowo skromne uzbrojenie obronne, ale dlatego działa on na własnym terenie. Krążownik Torpedowy (Torpedo Cruiser) będący pośrednią formą wyspecjalizowaną w atakach rakietowych, oraz Krążownik Lotniskowy (Cruiser Carrier) posiadający własne wsparcie lotnicze, oraz teoretycznie lekkie Krążowniki Stealth (Stealth Cruiser) posiadające systemy maskujące i zwiększoną mobilność. No i Krążowniki Dowodzenia (Command Cruiser), które tak naprawdę nie służą do walki ale są zbrojone na wszelki wypadek.

- Niszczyciel (Destroyer) - To grupa różnej wielkości (niektóre są nawet wielkości mniejszych Krążowników, np. Zumwalt) okrętów służących do niszczenia konkretnych celów. W realnym świecie wyróżniamy anachroniczne maleńkie Niszczyciele Torpedowe (zwane również Kontrtorpedowcami, których funkcje często zastępują Kanonierki i Korwety), Niszczyciele Łodzi Podwodnych oraz Niszczyciele Eskortowe i Helikopterowe (tj. przewożące helikoptery do zwalczania łodzi podwodnych). Z wymienionych funkcji ostają się jedynie jednostki średniej wielkości tj. Niszczyciele Eskortowe (Anti-craft/Escort Destroyer) w skrócie zwane Eskortowcami, służące do zwalczania torped i lekkich pojazdów kosmicznych za pomocą dużej ilości broni punktowej oraz specjalistycznych systemów. Oraz pojawia się całkiem nowa kategoria Niszczycieli Artyleryjskich (Anti-capital/Artillery Destroyer) będących funkcjonalnymi zastępcami Łodzi Podwodnych, tj. są to snajperzy/latające działa atakujące z dużych odległości i znikający zanim przeciwnik zdoła odpowiedzieć (konstrukcyjnie są to siostry Krążowników Stealth). Ten typ jednostek może posiadać wsparcie lotnicze służące do zwiadu. Oraz mamy też Niszczyciele Lotnicze (Anti-Stealth/Carrier Destroyer) które jak sądzę służyć mogą do zwalczania jednostek Stealth, za pomocą sensorów i skrzyła lekkich bombowców zdolnego dogonić tego typu jednostki.

PS: I tak Krążowniki Liniowe są jedynym typem krążownika przeznaczonym domyślnie do operowania na własnym terenie, tak jak i Niszczyciele Artyleryjskie są jedynym typem Niszczyciela przeznaczonym do działania za liniami wroga (choć mogą operować na dowolnym). Jest to osobliwość wynikająca unikatowo z rozmiaru, bowiem klasy te mocno się pokrywają. Niemniej Niszczyciel Artyleryjski może być czasem za mały by pokonać Krążownik, tak jak Krążownik Liniowy za ostentacyjny by operować w terenie z przewagą powietrzną wroga. Myślę że powód osobliwości jest jasny?

- Fregata (Frigate), Korweta (Corvette) i Kanonierka/Łudź (Gunboat/Boat) - Omawiam to zbiorowo bo są to kolejno: średnie, małe i niepełnoprawne jednostki wielozadaniowe (uwaga! Łodzie i Kanonierki nie zaliczamy do Capital Shipów/Okrętów!). Tak naprawdę nie ma większego zastosowania dla tego typu okrętów, ale mogą one wykonywać szereg funkcji pomocniczych nie wartych większej jednostki. Co ciekawe mają one taką samą klasyfikację pod-funkcji, tj: Eskortowa (uzbrojona w broń przeciwlotniczą), Torpedowa, Patrolowa (sensory i przedział socjalny),Szybka bądź Opancerzona (która może występować w parze z innymi funkcjami). Ponadto kategoria Łodzi pokrywa się z konceptem Ciężkiego Kosmicznego Pojazdu Bojowego (Heavy Space Combat Craft/HSCC). W tym przypadku mamy do czynienia z jednostkami będącymi odpowiednikami pojazdów lekkich, z dość semantyczną różnicą pomiędzy oboma kategoriami. Teoretycznie łodzie mimo którego czasu operowania, są zdolne spokojnie do kilku tygodniowych misji gdy "HSCC" są wyspecjalizowane w rajdach rzadko trwających więcej niż dzień (tj. większe silniki i mniej miejsca dla załogi). W tym przypadku stosujemy alternatywne kategorie: Ciężkiego Bombowca (Heavy Bomber) pokrewnego do Szybkiej Łodzi Torpedowej (Fast Torpedo Boat), Ciężki Kosmiczny Pojazd Przechwytującej (Heavy Interoceptor) pokrewny do unikatowej Łodzi Pościgowej (Chase Boat) bądź Szybkiej Łodzi Patrolowej (Fast Patrol Boat), oraz Ciężki Kosmiczny Pojazd Szturmowy (Heavy- Gunship/Attack Craft/Assault Craft) będących odpowiednikiem kilku innych typów łodzi.

* Lekkie Kosmiczne Pojazdy Bojowe (Light Space Combat Craft/LSCC) - kategoria obejmująca niesamodzielne (tj. operujące z lotniskowców bądź baz kosmicznych) pojazdy przeznaczone do rajdów na jednostki wroga. Uwaga! Występowanie LSCC mocno zależy od technologii uniwersum. Np. Silne miniaturowe torpedy i miniaturowy napęd skokowy skrajnie zwiększa ich skuteczność (Star Wars, gdzie te mają zaskakująco sporo sensu), gdy silne tarcze okrętów i skuteczna obrona punktowa może uczynić je niemalże bezużytecznymi (Star Trek, choć są wyjątki np. w Discovery). Te dzielimy na:

- Kosmiczne Pojazdy Uderzeniowe (Strike Crafts) to kategoria obejmująca lekkie pojazdy kosmiczne służące do atakowania dużych, takich jak statki i instalacje kosmiczne. Wyróżniamy tu: Lekkie- i warunkowo Ciężkie Bombowce (zaliczane do HSCC), przeworzące ciężkie bomby i torpedy. Oraz Kosmiczne Pojazdy Sztormowe (Gunship) w skład których (bo to potoczna nazwa) zaliczamy: Kosmiczne Pojazdy Wsparcia Ogniowego (Attack Craft) oraz Kosmiczne Pojazdy Desantowe Wsparcia Ogniowego (Assault Craft) które to występują także w ciężkich odmianach (obie zaliczane do HSCC), których to zadaniem jest osłona Pojazdów Desantowych (Dropship) i Promów (Shuttle) (uwaga! To nie jednostki uderzeniowe) i niszczenie zagrażających im instalacji oraz sił naziemnych (jednostki te są przeważnie powolne i ciężej opancerzone, jako narażone na nisko-kalibrowy ogień sił obronnych).

- Myśliwce Kosmiczne (Space Fighters) to lekkie pojazdy kosmiczne służące do zwalczania innych lekkich pojazdów kosmicznych. Kategoria obejmuje: Myślice Eskortowe (Escort Fighter) które oparte są na zwinności i kompaktowym rozmiarze. W przeciwieństwie do tego co twierdzą Space Simy, walka kołowa jest anachronizm. Ale w kosmosie są sytuacje gdzie można zastartować tego typu pojazdy, tym bardziej że można je łatwo zapakować do hangarów nawet małych frachtowców (rzadko większe niż standardowy kontener), gdzie mogą one robić za mobilną obronę punktową, np. zwalczając łodzie desantowe, piratów, pojazdy szturmowe i jak się trafi to nawet większe myśliwce (gdy te nierozważnie podejdą blisko). Ten typ myśliwców prawie zawsze jest dronami (istnieje też mniejsza jednorazowa odmiana zwana Terror Dronami). Dalej mamy Myśliwce Wielozadaniowe (Attack Fighter), które to są większymi myśliwcami zdolnymi do przewożenia cięższych rodzajów uzbrojenia na dłuższym dystansie. Mogą one zabrać większość typów broni, w tym rakiety dalekiego zasięgu, rakiety rojowe (do zwalczania rojów dronów), lekkie bomby i torpedy. Dzięki temu są one w stanie wykonać wystarczająco dobrze większość zadań. Dalej mamy Myśliwce Przewagi Powietrznej (Superiority Fighter) czyli myśliwce zaprojektowane by być lepsze od innych myśliwców. Te przeważnie są cięższe, droższe, ale przy tym wciąż zaskakująco zwrotne dzięki silnym silnikom manewrowym. Ponadto mogą przewozić rakiety dalekiego zasięgu i rojowe. Czasem ponadto mają wyspecjalizowane wyposażenie innego rodzaju, które jednak ciężko jest przewidzieć. No i w końcu Myśliwce Przechwytujące (Interceptor) służące do zwalczania bombowców. Te mają potężne silniki pozwalające im szybko dotrzeć do celu, zanim te zrzucą ładunek, ale nie są zwrotne. Często posiadają także rakiety dalekiego zasięgu. Są jednak prawie bezużyteczne w walce z normalnymi myśliwcami. Dlatego też są jedynym typem myśliwca (o ile w ogóle można je za takie uznać) istniejącym w ciężkiej odmianie.