Trzynasty Schron - Postapokalipsa i Fallout
Czerwiec 16, 2019, 20:30:50 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Czy wiesz że... na Trzynastym Schronie wciąż działa system ankiet. Oddaj głos w aktualnej ankiecie
 
   Strona główna   Pomoc Kalendarz Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Teorie Rezro: Shin Megami Tensei i Persona timelne..  (Przeczytany 1942 razy)
Rezro
St. chorąży
*
Wiadomości: 3996


Why you people care so much where your souls are?


« : Lipiec 02, 2015, 15:16:52 »

Na początek zacznijmy od oczywistych faktów jak to że Atlus zawsze był skąpy jeśli chodzi o udzielanie szczegółowych informacji dotyczących fabuły swoich gier o tym że te są niezwykle zakręcone już nawet nie mówiąc. Jednak poprzez całą serię przewijają się gdzieniegdzie wyjaśnienia pewnych faktów, oraz co więcej takie sugerujące że gry te nie są takie oderwane od sienie na jakie wyglądają. Tak! Niemalże wszystkie pozornie niezależne serie można ze sobą łatwo powiązać! Tu jednak ważna sprawa! Z pośród wszystkich gier tej firmy należy wykluczyć oryginalną serię "Digital Devil Story: Megami Tensei I/II" która została stworzona na podstawie noweli. No oraz zapewne bez większych narzekań fanów serie Last Bible oraz Devil Children na Gameboy'e.

Od razu zaznaczę że analiza może zawierać błędy wynikające z samej tylko ekstensywności i niejasności serii, więc jeśli ktoś ma jakieś uwagi to chętnie ich wysłucham. Tak czy siak kontrowersje zaczynają się już na starcie: Otóż sporo osób uważa że Persona 3 i 4 ma miejsce po części pierwszej i drugich (bo są dwie.. nie pytajcie). Jednak są pewne proste fakty które temu przeczą:

1) W pierwszych dwóch grach przeciwnikami są demony z SMT, w kolejnych znacznie bardziej bezkształtne cienie.

2) W pierwszych dwóch grach wszyscy gracze byli tzw. dzikimi kartami, gdy w kolejnych tylko protagoniści.

3) Wydarzenia z pierwszych dwóch gier miały znacznie większą skalę, a nie dotyczyły tylko bohaterów.

4) Wydarzenia w kolejnych grach dzieją się w większych przedziałach czasu i nie mają powracających bohaterów jak w pierwszych.

Wyjaśnienie tego jest bardzo proste jeśli umieścimy gry Persona 3 i 4 przed wydarzeniami z poprzedników. W tym przypadku mielibyśmy do czynienia ze znacznie bardziej pierwotnym stanem eksperymentów co łatwo wyjaśniało by zanik pewnych obecnych później procesów. Jedyne co na dobrą sprawę sugeruje że jest inaczej to wspomniany w grze fakt że korporacja Kirijo odłączyła się od Nanjo, a Nanjo w teorii miało by możliwość przejęcia technologii SEBEC.. tyle że to łatwo wyjaśnić tym że w rzeczywistości były to badania prowadzone na wielką skalę i po prostu obie grupy mogły posiąść tą technologie niezależnie. Mówiąc wprost to żaden dowód.

CDN
Zapisane
Rezro
St. chorąży
*
Wiadomości: 3996


Why you people care so much where your souls are?


« Odpowiedz #1 : Lipiec 02, 2015, 15:50:28 »

Tak więc czas na faktyczny timeline przy założeniu teorii podanej wyżej (i kilku innych):

- Przed Persona 3

W bliżej nieokreślonym laboratorium zostaje odkryty proces teleportacji. Do opanowania zjawiska zostaje zatrudniony młody zdolny naukowiec o imieniu Stephen który pisze program kontrolujący proces, tyle że w skutek wypadku podłącza się od do kolektywnej podświadomości ludzkości znanej jako Ekspans i przywołuje stamtąd jedną z istot. Naukowiec ów w wypadku tym traci władzę w nogach i nie wykluczone że coś więcej, bo pojawia się potem przez całą serię w dość dziwnych okolicznościach co sugeruje że to nie on wyszedł cało z konfrontacji (szczególnie że nie da się pokonać demonów bez użycia demonów, no i jak wiemy z Devil Survivor do użycia normalnej broni niezbędny jest specjalny buff). Przyznaję tu że ta część jest spekulacją.

Niemniej z powodu sensacyjności odkrycia projekt szybko schodzi do podziemia trafiając w ręce Kirijo którzy w ramach tzw. Ergo Research dokonują masę nieludzkich eksperymentów na sierotach obejmujące użycie narkotyków, chirurgii i kto wie jeszcze czego? Ba! Mają oni nawet zabójcze androidy jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości. Tak czy siak, nowo odkryta technologia szybko staje się kluczowa dla prowadzonych tam badań i z czasem prowadzi do katastrofy w której giną niemalże wszyscy pracujący tam naukowcy. Przy czym mimo podobieństwa jest mało prawdopodobne że jest to incydent z pierwszej Persony w który zamieszani byli również cywile, choćby ze względu na brak śladów innych badań w SEBEC i inne różniące się detale.

Po wszystkim na miejscu dawnego laboratorium zostaje zbudowana szkoła pod którą wciąż znajdują się instalacje zbudowane na potrzeby badań.

- Persona 3

Dziedziczka grupy Kirijo zbiera grupę osób podatnych na technologię Person i stara się posprzątać grzechy swojego dziadka (co ciekawe jest to jedyna jak na razie gra w tej pod-serii w której bohaterowie korzystają z zewnętrznego urządzenia, tzw. Ewokera). Nie będę zdradzać tu większych detali ale stopniowo udaje im się wyzwolić okolicę spod wpływu tzw. Mrocznej Godziny, w której trakcie przypadkowi ludzie na jakiś czas trafiają do dziwnego wymiaru poza czasem. Choć sama w sobie Mroczna Godzina jest prawdopodobnie formą halucynacji, to jednak Persony i Cienie są jak najbardziej prawdziwe (widzimy że potrafią się one materializować też w świecie materialnym).

- Persona Q

Kolejny trup z szafy Kirijo wychodzi na wierzch. Co ciekawe wydarzenie dzieje się równocześnie w dwóch momentach czasu (przed finałem P3 i w trakcie festiwalu w P4). W tej nietypowej grze możemy dowiedzieć się też co nieco o rezydentach Velvet Room. Gra ta jest spin offem is bohaterowie zdają się nie pamiętać wydarzeń po ich zakończeniu, co ma jednak sens w kontekście że całość dzieje się po tamtej stronie.

- Persona 4

Wydarzenia mają miejsce ma wiejskiej Inabie i mają pozornie mało związku z tym co się dzieje w serii. Tylko pozornie gdyż mamy po raz pierwszy pokazany proces teleportacji do Ekspansu, jak i kontakt z istoty pochodzącą stamtąd w realnym świecie. Chociaż brak informacji o faktycznym źródle tego zjawiska..

- Persona 4 Arena i Arena Ultimate

Pierwszy poza Q incydent w którym spotykają się obie ekipy. Dowiadujemy się też jak potoczyło się dorosłe życie naszych bohaterów z części trzeciej i tuż po części czwartej. Co ciekawe wydarzenia jakie mają miejsce przypominają te z Persona 3 co sugeruje że jednak faktycznie jakaś infrastruktura stoi za wydarzeniami również z części czwartej. Niemniej wciąż trudno powiedzieć? I would blame here your Junes.. w końcu to jedyna większa nowo wybudowana spółka w mieście, nie mówiąc już że często funduje się np. remonty szkół w zamian za zezwolenie na budowę.

CDN
« Ostatnia zmiana: Lipiec 02, 2015, 17:10:37 wysłane przez Rezro » Zapisane
Rezro
St. chorąży
*
Wiadomości: 3996


Why you people care so much where your souls are?


« Odpowiedz #2 : Lipiec 02, 2015, 18:00:30 »

No to jedziemy dalej..

- Shin Megami Tensei: If

To aż dziwne że mało kto w ogóle wie o grze której bezpośrednią kontynuacją jest seria Perosna? To zdecydowanie jedna z tych sytuacji w której re-make jest wręcz niezbędny, szczególnie że gra nigdy nie doczekała się zachodniego wydania. Fabuła wygląda mniej więcej tak: Prześladowany w szkole chłopak dokonuje w sali sportowej rytuału okultystycznego by zemścić się na kolegach, w skutek czego cała szkoła zostaje pochłonięta przez Ekspans. Jednak już krótko po wszystkim jeden z nauczycieli wyciąga z tyła w pełnie sprawny COMP i ewidentnie lewą wymówkę, więc raczej wątpię by to rytuał miał faktycznie coś z tym wspólnego. Kanoniczna bohaterka tej gry Tamaki Uchida musi się zmierzyć więc z tym bałaganem, na dodatek mierząc się z faktem że jej koledzy mają radykalnie odmienne zdanie co do tego jak należy postąpić.

- Persona 1

Po ujrzeniu ducha i trakcie odwiedzin koleżki w szpitalu grupa nastolatków zostaje wciągnięta do anomalii paranormalnej, po czym odkrywają że mają zdolność do przywoływania duchów zwanych Peronami co ratuje im życie w świetle inwazji demonów. Zaraz wkrótce okazuje się że ofiarami wydarzeń padli nie tylko oni ale mieszkańcy całej dzielnicy łącznie z miejscową szkołą i laboratorium badawczym SEBEC (a jedna z koleżanek z transferu Tamaki Uchida wie coś podejrzanie dużo o tym co się dzieje). Uczniowie rozpoczynają więc śledztwo by zażegnać tym wydarzeniom. W jego trakcie odkrywają że SEBEC prowadzi eksperymenty nad technologią zwaną DEVA System która możliwa materializację ludzkich myśli, a szef tej korporacji został opętany przez jedną z istot. Dalej okazuje się zaś że źródłem anomalii jest wspomniana wcześniej chora koleżanka, która została w ramach eksperymentu podłączona przez SEBEC do całego systemu. W skutek tego został utworzono cały niezależny sztuczny świat, będący odbiciem jej wspomnień co również wpłynęło na świat realny. Bohaterom udaje się rozwiązać cały bajzel..

- Persona 2 Innocent Sin i Persona 2 Eternal Punishment

To coś w rodzaju dwuczęściowego wydania gry. Obie części zawierają zarówno postacie z poprzedniej gry jak i totalnie objechaną fabułę zawierającą cienie ludzi, klątwy Majów i Nazistów pod wodzą samego Hitlera.. i tu bynajmniej nie żartuje. Zasadniczo motywem przewodnim obu gier są plotki które stają się rzeczywistością co również jest mechaniką wykorzystywaną w grze. Całość akcji obu gier dzieje się w mieście wciągniętym do Ekspansu. Obie części gry dzieli jakieś pół roku po tym jak po zakończeniu Innocent Sin wszystko zostało niejako zresetowane. Nie będę tu omawiał detali bo to już przykład totalnego guana w wentylatorze.


Dalsze gry trudno umiejscowić dokładnie na linii czasu.. omawiane gry (w luźnej kolejności) to:

- SMT III

W trakcie odwiedzin koleżanki w szpitalu kilku uczniów zostaje wciągniętych do dziwnej anomalii zmierzającej niby do stworzenia świata na nowo (choć za całością stoi porąbana sekta więc nic nie wiadomo.. szczególnie że miejsce akcji ogranicza się tylko do kilku dzielnic). Tak czy siak bohater zostaje przemieniony przez samego Lucyfera w demona, dzięki czemu uzyskuje okazję zdecydowania o losach tego rytuału.. łącznie z jego wysadzeniem na kilka sposobów.

- SMT Soul Hacker

Niby seria zalatuje klimatem "hackerskiej" mody z lat 90'tych ale całość również pasuje do niedalekiej przyszłości. Fabuła ogólnie sprowadza się do serii incydentów obejmujących próbę przemienienia całego miasta w siedlisko demonów, zbierania dusz na szeroką skalę przy użyciu złożonej technologii.. i MMO, oraz mocy złych korporacji.

- Devil Survivor II

Obie gry obejmują demonokalipsę na szeroką skalę. W drugim przypadku mamy do czynienia z kolejnym alternatywnym światem, który zostaje zresetowany na koniec, dlatego o pierwszym napiszę później..
Zapisane
Rezro
St. chorąży
*
Wiadomości: 3996


Why you people care so much where your souls are?


« Odpowiedz #3 : Lipiec 02, 2015, 18:20:59 »

I na koniec:

- Devil Survivor

Zaskakująco ważny tytuł w którym dowiadujemy się po raz pierwszy sporo detali co do technologii stojącej za przywołaniami. Zasadniczo złe korporacje przepchnęły obowiązek instalacji specjalnych chip'ów "monitorujących zużycie energii" które miały specjalną ukrytą funkcję, poza tym całość kontrolowana jest przez szereg serwerów i instalacji rozsianych po świecie a nawet w samym Ekspensie. Gra rozpoczyna się gdy w mieście rozpoczyna się inwazja demonów i po raz pierwszy w historii na ulicę masowo zaczynają trafiać COMP'y. Wiele wskazuje na to że wydarzenia te dzieją się na krótko przed początkiem pierwszego SMT bowiem nie ma tu żadnego alternatywnego świata i cała rozróba zdaje się odcisnąć piętno na świecie permanentnie, łącznie a zaangażowaniem armii.

- Shin Megami Tansei

Akcja rozpoczyna się w trakcie początku inwazji demonicznej na Tokio, gdzie dowiadujemy się o tym jak Stephan odkrył technologię przywołań ale po tym jak ta dostała się w ręce złej korporacji próbującej przejąć kontrolę nad Japonią zaczął on rozprowadzać program przywołań po to by ją powstrzymać. Wszystko kończy się wojną jądrową.. krótko po rozpoczęciu samej gry. Cała reszta ma miejsc już po apokalipsie.

- Shin Megami Tensei II

Kontynuacja wydarzeń z pierwszej gry. Fabuła tej gry jest zaskakująco złożona i nie ma sensu jej już przytaczać bo cały świat i tak wywrócony został do góry nogami. Na tym kończy się kanoniczna część świata SMT.


Na koniec pozostają zaś luźne serie dziejące się w jakiejś formie alternatywnej linii czasu.. które potencjalnie są kanoniczne bo czas staje się z czasem nieliniowy.

- SMT Strange Journey i SMT IV

Luźna kontynuacja SMT. Obie gry zabierają znaczne niekonsekwencje i nie są często zaliczane do kanonu.

- Raidou Kuzunoha series

Akcja umiejscowiona jest na początku XX wieku.. no ale mamy wielkie roboty i rakiety więc chyba nie muszę tu nic dodać?

- Digital Devil Saga

Akcja umiejscowiona jest lata po apokalipsie która sprzątnęła większość ludzi.. co ciekawe w tej grze nie gramy jako ludzie.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Kanał RSS Trzynastego Schronu Trzynasty Schron na Twitterze Trzynasty Schron na Facebooku Trzynasty Schron na Tumblr Trzynasty Schron na Instagramie Postapokalipsa bez ograniczeń! Radia Trzynastego Schronu na TubaFM Trzynasty Schron na YouTube
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2011, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!