Autor Wątek: Historia gier  (Przeczytany 16057 razy)

Rezro

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 4080
  • Why you people care so much where your souls are?
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #40 dnia: 03 Maja 2011, 01:04:32 »
Bo ja wiem czy Sinclair był wizjonerem? Był świetnym inżynierem, ale o kolesiu który nie lubi komputerów osobistych ponieważ "posiadają większe zasoby niż zazwyczaj potrzeba" (co jest typowe dla otwartej architektury) zdecydowanie nie można powiedzieć że był "wizjonerem-fantastą".

kryspin013

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 412
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #41 dnia: 03 Maja 2011, 01:55:57 »
A wiedzieliście, że imię głównego bohatera w czerwonych pantalonach wzięło się od niejakiego Mario Segaliego? Mario Segalieg był właścicielem dzierżawionego przez Nintendo magazynu w Seattle, który pewnego dnia zadzwonił dopraszając się o zaległy czynsz :D I jeszcze mała ciekawostka: pełne imię hydraulika z wąsami to Mario Mario :)

Bo ja wiem czy Sinclair był wizjonerem? Był świetnym inżynierem, ale o kolesiu który nie lubi komputerów osobistych ponieważ "posiadają większe zasoby niż zazwyczaj potrzeba" (co jest typowe dla otwartej architektury) zdecydowanie nie można powiedzieć że był "wizjonerem-fantastą".

Sinclair w pewnym momencie postanowił rzucić komputery i zajął się budową samochodu trójkołowego z silnikiem elektrycznym. Sinclair C5 bo tak się nazywał ten pojazd, okazał się niewypałem. Nie dosyć że się często psuł to Jeszce był niebezpieczny. Cena pojazdu wynosiła 7 mln $.

« Ostatnia zmiana: 03 Maja 2011, 02:05:33 wysłana przez kryspin013 »

toga5

  • Knight of Ni
  • *
  • Wiadomości: 836
  • идиот pиот
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #42 dnia: 03 Maja 2011, 10:31:23 »
Nikt nie wspomniał do tej pory o protoplastach Nintendowych Game Boy'i, czyli ruskich jajkach, formułkach, kucharzach ...  :'(

Edit:
Kompilacja ruskich gierek
« Ostatnia zmiana: 03 Maja 2011, 10:43:15 wysłana przez toga5 »

Rezro

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 4080
  • Why you people care so much where your souls are?
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #43 dnia: 03 Maja 2011, 10:49:21 »
Skoro już o tym mowa to był też autorem "najbardziej wadliwego zegarka świata" :hyh

Problem z Sinclair'em był taki że wprowadzanie nowoczesnych ale przez to totalnie niedopracowanych rozwiązań nie jest wcale wizjonerskie a wręcz krótkowzroczne (tym bardziej że nie były one wcale zbyt odkrywcze). Już bardziej odkrywcze było wypuszczenie iPod'a*, choć z tym Steve Jobs miał raczej farta bo swoje "wizjonerstwo" udowodnił dobitnie olewając, a potem sprzedając Pixar'a... to samo zresztą spotkało autorów iTuns którzy najpierw polecieli na bruk ze swoim projektem po to by później (gdy iPod zrobił szał) Apple musiało ich wykupić za ciężkie pieniądze.

* Który wcale nie był pierwszym odtwarzaczem MP3! Już wcześniej na rynku znajdowało się kilka modeli tyle że były one drogie i skomplikowane (klasa biznes)... Jobs jako wytrawny marketingowiec zauważył jednak słusznie że targetem tego typu sprzętu jest młodzież i jeśli chce się sprzedać swój odtwarzacz musi być on tani, prosty i przede wszystkim stylowy.

@ toga5
A kto ci broni? ...o żesz! Miałem kiedyś coś takiego :@
« Ostatnia zmiana: 03 Maja 2011, 16:23:07 wysłana przez Rezro »

Aq

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 955
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #44 dnia: 03 Maja 2011, 12:53:16 »
Do tej pory mam Ośmiorniczkę , zazwyczaj biorę ją na jakieś wyjazdy, ta gra naprawdę w prosty sposób poprawia refleks.
The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost, for none now live who remember it
Darkness crept back into the forest of the world. Rumor grew of a shadow in the east, whispers of a nameless fear, and the Ring of Power perceived. Its time had now come.

kryspin013

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 412
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #45 dnia: 03 Maja 2011, 14:47:52 »
Podobno gdzieś kiedyś miałem w domu coś takiego ale chyba byłem za młody, żeby pamiętać jak w to grałem :D

Tu mam stronkę, na której można zagrać we wszystkie gry typu "ruskie jaja" :)
« Ostatnia zmiana: 03 Maja 2011, 14:50:11 wysłana przez kryspin013 »

Rezro

  • St. chorąży sztab.
  • *
  • Wiadomości: 4080
  • Why you people care so much where your souls are?
Odp: Historia gier
« Odpowiedź #46 dnia: 03 Czerwca 2019, 21:59:05 »
Trafiłem na bardzo fajne zestawienie 99 najważniejszych gier RPG do momentu powstania artykułu. Zestawienie w mojej ocenie kompetentne i głębokie.
https://www.eurogamer.pl/articles/2014-12-20-male-kompendium-rpg

Mała uwaga. Zestawienie ma character blokowy i choć stara się zachować chronologię to szczególnie w późniejszej części mamy częste skoki do lat 90'tych w których wszakże zapoczątkowano wiele ważnych serii. Niemniej sposób segregacji jest jak najbardziej spójny, bowiem omawiane na raz kilku serii nie było by przejrzyste. Mówią o tym bo gry ze "złotej ery" są omówione na końcu, nie ma się więc co obawiać ich braku. Przytyków jest mało, np. twórcy mogli wspomnieć o Shin Megami Tensei, skoro już omawiają serie Souls i King's Field (wszak Japończycy też mają crawler'y).

Edit: A w sumie co mi tam.. rozpiska:

1) Okres pionierski, czyli gry na uniwersyteckie stacje robocze i komputery domowe z połowy lat 70'tych do początku 80'tych (+honorowe wspomnienie papierowego AD&D). Mamy tu utracony pierwszy cRPG jakim jest Pedit5, oraz: DnD, Dungeon, utworzony w 80'tym Rogue, oraz rok wcześniej Akalabeth i Dunjonquest, które zrewolucjonizowało gatunek.

2) Wczesny Dungeon Crawl od lat 80'tych do 85'ego .. to okres dominacji klonów Akalabeth i Rogue. Mamy tu początek dwóch z trzech wielkich serii.
 - Ultima (I-III). Seria w perspektywie z lotu ptaka, rewolucjonizująca gatunek w latach 80'tych.
 - Wizardry (I-III). To seria pierwszoosobowa słynąca z dużej spójności. Uważana czasem za jednolitą sagę.
 - Oraz pomniejsze: Telengard, The Sword of Fargoal, Dungeons of Daggorath które dodały swoje trzy grosze.

3) Złota Era Dungeon Crawl'u od 85'ego do 93'go wiąże się popularnością gry Dungeon Master (87) oraz serii Interplay, która wyznaczyła złoty standard gatunku:
 - Bard's Tell (I-III). Czyli pierwszej serii która zdobyła powszechniejszą popularność. O ironio nie dała początku większej serii, z reboot'em w 2001'szym i kontynuacją dopiero z zeszłego roku (dlatego o niej nie wspomniano w artykule).
 - Ultima (IV-VI aka Trylogia Oświecenia + VII) to złota era Ultimy z najlepszymi częściami serii.
 - Wizardry (IV-V + VI-VII aka Trylogia Dark Savant) Początek tego okresu to okres stagnacji, ale później mamy złotą erę serii.
 - Might & Magic (I-II) Daje początek trzeciej wielkiej serii Crawler'ów.
 - Seria SSI czyli oficjalne adaptacje AD&D znane jako "gold box games", które począwszy od "Pool of Radiance" dały początek sporej serii gier, które nie są jednak szerzej znane z powodu braku spójnej marki. Obejmuje: Curse of the Azure Bonds, Secret of the Silver Blades, Pool of Darkness, Champions of Krynn, Dark Queen of Krynn, Gate to the Savage Frontier, Trasures of the Savage Frontier, oraz dwie gry SF z serii Buck Rogers: Countdown to Doomsday i Matrix Cubed.
 - Oraz robiony dla SSI przez Westwood "black box" zainspirowany Dungeon Master'em i jego kontynuacją Chaos Strikes Back (bardziej nastawiony na akcję): Eye of Beholder, Legend of Darkmoon i Assault on Myth Drannor.
 - No i kilka nietypowych tytułów takich jak: 2400 A.D., Wasteland i jego nieudana kontynuacja Fountain of Dreams (seria również doczekała się reboot'u), Hired Guns, Psygnosis, Betryal At Kondor oraz Lands of Lore.

4) Upadek Dungeon Crawlu to okres od 93'go do 97'go.
 - Ultima (VII/2-VIII) Z każdą częścią następował skrajny spadek jakości serii.
 - Ultima Underwood (I-II) to spin off akcji w pełnym 3D. Gra dobra, ale nie popularna z powodu wysokich wymagań.
 - Might & Magic (III-V) O ile w tym okresie zaprzestano wydawania Wizardry to ta seria dla kontrastu miała się dobrze.
 - Upadek SSI ze słabymi: Dark Sun, Wake of the Ravager, Strahd's Possesion, Stone Prophet i Menzoberranzan.
 - Licencja AD&D trafia też do innych: Birthright: The Gorgons i Descent to Undermountain.
 - Narodziny The Elder Scroll (I-II)
 - I Diablo

5) Złota Era cRPG to okres od 97 do 2002 gdy po upadku wielkich Crawler'ów następuje renesans gier opartych na papierowych RPG:
 - Interplay: Fallout (1/2), Planescape Tournament, Icewind Dale (1/2)
 - Bioware: Baldur's Gate (1/2)
 - Troika: Arcanum
 - Diablo 2
 - Gothic
 - Deus Ex
 - Ale i ostatnie tchnienie Crawler'ów, jak: Ultima IX (katastrofa), Wizardry 8 (świetna), czy M&M (VI-IX od 3DO, pierwsze dwa dobre) oraz TES III.

6) Współczesność to już to co wszyscy znamy od 2002 do 2018 (dodałem uzupełnienia):
 - Bioware: NWN, KotOR, Jade Empire, seria Mass Effect i seria Dragon Age.
 - Obsydian: NWN2, KotOR 2, Alpha Protocol, Fallout: New Vegas, Dungeon Siege III, South Park, Pillars of Eternity
 - Troika: The Temple of Elemental Evil (ostatnia wielka adaptacja AD&D) i świetne Vampire: The Masquerade – Bloodlines
 - Bethesda: TES IV-V, Fallout III-?
 - Pirania Bites: Gothic 2-3, Risen seria
 - inXile: Bards Tale reboot/IV, Wasteland 2/-3 i Torment: Tides of Numenera.
 - Dungeon Crawl: Might and Magic X i Legend of Grimrock (oraz honorowa wzmianka dla Shin Megami Tensei która dopiero wtedy stała się znana na zachodzie)
 - Diablo 3 i pochodne (Nox, Divinity, Sacred, Dungeon Siege, Torchlight i Path of Exile)
 - seria Fable
 - serie FromSoft'u
 - seria Wiedźmin
« Ostatnia zmiana: 04 Czerwca 2019, 09:34:33 wysłana przez Rezro »