Miałem napisać już ten tekst dawno ale jakoś nie miałem ochoty lub po prostu czasu. Przeszukując zakątki internetu lub po prostu sugerując się wiedzą innych znalazłem kilka sposobów na rozwiązanie problemu grafiki (głównie) Fallouta 1 i 2. Postanowiłem zebrać to w jednym miejscu i podzielić się tym z innymi. Jako, że napisanie dla mnie dłuższego tekstu jest zajęciem wymagającym ;] postaram się wszystkie metody opisać dosyć krótko oraz wymienić ich wady i zalety. Jeśli macie jakieś uwagi, macie własne sposoby lub chcecie mnie skrytykować to piszcie śmiało :)
Ok, do dzieła :)
Rozdzielczość ekranu (najprostsza)
Chyba najgłupsza metoda :D ale bardzo dużo osób ją przedstawia jako działającą. Po za tym jest to jedna z metod polecana na blogu, na którym starają się rozwiązać problem grafiki w grach na nowych Windowsach. Jedyne co musimy zrobić to kliknąć PPM na pulpicie --> Rozdzielczość ekranu --> Ustawienia zaawansowane --> (karta) monitor ... Zostawiamy uruchomione okno i działa :)
(http://img64.imageshack.us/img64/5481/41825417.png)
Zalety:
+ hmm... Gra działa :D
Wady:
- Uruchamianie za każdym razem okna z ustawieniami może być męczące
Palette Stealer Suspender
Przydatny program (także opisywany na blogu)... Jego działanie jest proste: Wybieramy aplikację a program wyczekuje momentu uruchomienia gry i automatycznie zawiesza wybrane procesy, które mogą psuć grafikę :) Z nową wersją wprowadzono kilka istotnych poprawek. Program teraz posiada listę dzięki, której nie musimy już za każdym razem odnajdywać aplikacji (wystarczy dodać grę do listy) oraz autoukrywanie do zasobnika systemowego.
Do pobrania stąd (http://static.macuyiko.com/files/palettestealersuspender/PalettestealerSuspender.zip).
(http://img810.imageshack.us/img810/4136/przechwytywaniekf.png)
Zalety:
+ Działa w większości gier
+ Posiada wygodną listę do której możemy dodawać gry
Wady:
- Może nie działać na niektórych komputerach
- Ustawienia gry itp będą zapisywane w folderze Program Files zamiast w folderze użytkownika
Sfall
Jedno z lepszych rozwiązań. Sfall wprowadza dużo nowych funkcji do Fallouta. Niestety słabym punktem tego rozwiązania jest ograniczenie tylko do Fallouta 2 (Nawet mapper nie działa).
Sfall Fo2 (http://sourceforge.net/projects/sfall/)
Zalety:
+ Ogrom nowych funkcji
+ Wsparcie dla karty graficznej
+ Kompatybilny z Hi-Res
Wady:
- Ograniczenie tylko do Fo2
- Duże zużycie procesora
- Spowolnienie gry na mapie świata
- Czasami występują anomalie graficzne
Sfall Fo1 (http://ubuntuone.com/7W6dFHNMyeKZWcmJIGo66h)
Zalety:
+ Dużo nowych funkcji (mocno ograniczony w stosunku do Sfall dla Fo2)
Wady:
- Nie jest aktualizowany
- Przerywniki są wyświetlane niepoprawnie
- Niekompatybilny z Hi-Res
High Resolution Patch
Mod do Fallouta pozwalający zmieniać rozdzielczość i paletę kolorów z 8 bitowej na 16 bitową lub 32 bitową.
(http://img225.imageshack.us/img225/5171/81691207.png)
Wersja 2.3
(http://img830.imageshack.us/img830/1120/scr00000h.png)
Wersja 3.0.5
Hi-Res Fo2 (http://www.nma-fallout.com/forum/dload.php?action=download&file_id=1345)
Hi-Res Fo1 (http://www.nma-fallout.com/forum/dload.php?action=download&file_id=1344)
Zalety:
+ Dużo nowych funkcji
+ Całkowite usunięcie problemu grafiki
+ Nie spowalnia gry
Wady:
- Na niektórych komputerach bardzo ociężały efekt "fade" przy 16 i 32 bitowej grafice (prawdopodobnie problem został usunięty w wersji 3.0.5)
Rejestr systemu
Okazuje się, że Windows 7 posiada tryb kompatybilności dla programów uruchamianych w 256 kolorach z własną paletą. Wpisy w rejestrze dla aplikacji znajdują się w HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\DirectDraw\Compatibility\ (lub HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\DirectDraw\Compatibility\ dla systemu 64 bitowego). Nowe wpisy można łatwo dodać programem w7ddpatcher (http://static.macuyiko.com/files/w7ddpatcher/w7ddpatcher.zip).
(http://img842.imageshack.us/img842/6168/94623917.png)
Aby pozbyć się problemu z nadpisującymi się kluczami (Fo1, Fo2) wystarczy po każdym użyciu programu, zmienić w rejestrze systemu w wyżej wymienionej gałęzi nazwę klucza GWN95 Class na dowolną inną ;)
(http://img220.imageshack.us/img220/3667/screenshot1tj.png)
Zalety:
+ Nie wymaga ciągłego uruchomienia
Wady:
- Intro w Falloucie ma nadal zepsute kolory
- w7ddpatcher w niektórych przypadkach nadpisuje jeden klucz innym (Fo1, Fo2)
- W przypadku gdy wersja pliku zostaje zmieniona trzeba na nowo dodać wpis
DxWnd
Program uruchamia gry w oknie z użyciem DirectDraw 7 lub niższych. Do pobrania stąd (http://www.nynaeve.net/Programs/DxWnd.zip)...
(http://img231.imageshack.us/img231/6611/77108324.png)
(http://img641.imageshack.us/img641/6449/72096138.png)
Zalety:
+ Gra się bardzo wygodnie dzięki możliwości rozciągania okna
+ Program pozwala tworzyć skróty z ustawieniami dla danej aplikacji
Wady:
- Brak możliwości gry na pełnym ekranie
Najlepsze ustawienia dla (http://img225.imageshack.us/img225/4703/falloutlogo4b3a994756se.png):
* Force Standard Main Window Settings
* Defer Window Display
* Stretch Video
* Desired Framerate: 0
DDraw.dll - wersja GOG.com
Prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie. Działa z każdą wersją oraz z mapperem... Link (http://ubuntuone.com/5LEHEcRKPZAqCoHHX9ueRG).
(http://img839.imageshack.us/img839/3826/92867451.png)
Zalety:
+ Całkowite usunięcie problemu grafiki
+ Działa w FO1, FO2 i większości gier wykorzystujących plik ddraw.dll
+ Kompatybilny z Hi-Res
Wady:
- Brak funkcji znanych ze sfall
- Spowolnienie przy graniu w dużej rozdzielczości
Źródło: gog.com (http://gog.com), blog.macuyiko.com (http://blog.macuyiko.com/2009/07/solving-color-problem-red-grass-purple.html), NMA (http://nma-fallout.com), mroczne zakątki internetu (http://hoohle.pl).