< POSTKULTURA
MUZYKA Z FALLOUTÓW

Mając na myśli muzykę do gier z serii Fallout, będziemy przede wszystkim zwracać uwagę na Fallouta 1 i Fallouta 2 (w Fallout Tactics nie mamy wyszczególnionych utworów "ilustrujących" lokacje - niestety). Klimatyczne utwory, które towarzyszą nam podczas rozgrywki skomponował Mark Morgan - twórca muzyki do gier komputerowych (Civilization: Call to Power, Hexen II) i seriali telewizyjnych (Prey - Polowanie na człowieka, Special Unit 2). Jednakże, najbardziej jest on znany z muzyki do serii Fallout, która - nie oszukujmy się - jest jednym z filarów, budujących chwałę i klimat tych wydawnictw.

Fallouty to także dyskretne nawiązania do stylu retro, opartego na okresie lat 40'ch - 50'ch ubiegłego wieku (dokładniej rzecz ujmując to mamy w Falloutach do czynienia z koncepcją zwaną retrofuture - dop. Squonk, AD 2012). Muzycznie, klimat ten budują utwory towarzyszące początkowi gry - intru. W Falloucie 1 jest to utwór grupy Ink Spots stanowiący "kontrowersyjny" dodatek do obrazów przewijających się w intrze. Fallouta 2 otwiera piosenka Louisa Armstronga, która kończy się zanim na ekranie zaczyna się "coś" dziać.

Celowo, mój opis jest taki enigmatyczny, gdyż dosłowne opowiadanie doznań i odczuć, towarzyszących pierwszemu włączeniu Fallouta i usłyszeniu z głośników właśnie takich utworów (a nie np. jakiegoś metalu - wydawać by się mogło, bliższego tematyce postnuklearnej gatunkowi muzycznemu), jest rzeczą nie dopisania. Wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju...

A co można powiedzieć o pozostałych utworach? Szkoda zbędnych słów, gdyż każdy kto grał w Fallouta ne pewno będzie wiedział o co chodzi 😃

© 2007 Marek 'Squonk' Rauchfleisch



Okładka płyty Marka Morgana

Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia.

Przyznać się, kto nie grał w pierwsze dwa Fallouty? Recenzowane wydawnictwo jest z nimi ściśle powiązane. Kompozycje pierwszy raz ujrzały światło dzienne tak naprawdę w latach 1997 i 1998, gdyż były ścieżkami dźwiękowymi do gier Fallout i Fallout 2. Trzynaście lat później postanowiono je odświeżyć i wydać za darmo w internecie. Połączono oba soundtracki i nadano im płynność za pomocą przejść między utworami. Jak to wyszło?

Zanim do właściwej recenzji przejdę, przybliżę, kim jest autor. Mark Morgan to amerykański muzyk instrumentalista zajmujący się ścieżkami dźwiękowymi do gier (np. Planescape: Torment, Allods Online czy nadchodzące Wasteland 2) i seriali (np. Kojak, Instynkt Mordercy). Nawiązując jeszcze do serii Fallout, poszczególne kompozycje z dwóch pierwszych części można było też usłyszeć w Fallout: Tactics (bodajże jeden utwór na filmiku końcowym) i Fallout: New Vegas (znacznie więcej w trakcie gry, choć nie zawsze w odpowiednich miejscach, kto grał w poprzednie części będzie go to razić), gdzie głównym kompozytorem był jednak Inon Zur, który niestety blado wypada przy dokonaniach Morgana.

[Czytaj Całość Recenzji]

© 2012 Kamil 'Wrathu' Kwiatkowski

MUZYKA Z FALLOUT

Kliknij, by powiększyć

Nazwa ścieżki

Lokacja

Plik ACM

00.Ink Spots - Maybe

Intro

MAYBE.ACM

01.Metallic Monks

Lost Hills - Brotherhood of Steel/Bractwo Stali

04BRTHRH.ACM

02.Desert Wind

Wasteland/Pustkowia

07DESERT.ACM

03.Trader's Life

The Hub/Hub

01HUB.ACM

04.Vault of the Future

Vault 13/Krypta 13

06VAULT.ACM

05.Industrial Junk

Junktown/Złomowo

12JUNKTN.ACM

06.Moribund World

World map/Mapa świata

03WRLDMP.ACM

07.Vats of Goo

Mariposa Military Base/Baza Wojskowa Mariposa

08VATS.ACM

08.City of the Dead

Necropolis/Nekropolis

14NECRO.ACM

09.Second Chance

Shady Sands/Cieniste Piaski

15SHADY.ACM

10.Underground Troubles

Caves/Jaskinie

13CARVRN.ACM

11.City of Lost Angels

Boneyard/Zgliszcza

10LABONE.ACM

12.Followers Credo

Boneyard Library/Biblioteka w Zgliszczach

16FOLLOW.ACM

13.Radiation Storm

The Glow/Blask

09GLOW.ACM

14.Acolytes of the New God

Cathedral/Katedra

11CHILRN.ACM

15.Flame of the Ancient World

The Lair/Legowisko Mistrza

02MSTRLR.ACM

16.Khans of New California

Raider Camp/Obóz Bandytów

05RAIDER.ACM



MUZYKA Z FALLOUTA 2

Kliknij, by powiększyć

Nazwa ścieżki

Lokacja

Plik ACM

00.Louis Armstrong - A Kiss To Build A Dream On

Intro

AKISS.ACM

01.Trader's Life

New California Republic/Republika Nowej Kaliforni

01HUB.ACM

02.Moribund World

Klamath

03WRLDMP.ACM

03.Khans of New California

Den/Nora

05RAIDERS.ACM

04.Desert Wind

Desert/Pustkowia

07DESERT.ACM

05.Vats of Goo

Broken Hills, Ghost Farm, Vault 13/Krypta 13, Sierra Army Depot

08VATS.ACM

06.City of Lost Angels

Golgotha/Golgota

10LABONE.ACM

07.Industrial Junk

Gecko

12JUNKTN.ACM

08.Underground Troubles

Caverns/Jaskinie

13CARVRN.ACM

09.City of the Dead

Navarro, Vault 15/Krypta 15

14NECRO.ACM

10.Follower's Credo

Enclave/Enklawa

16FOLLOW.ACM

11.Beyond the Canyon

Arroyo

17ARROYO.ACM

12.Dream Town

Modoc

18MODOC.ACM

13.Biggest Little City in the World

New Reno/Nowe Reno

19RENO.ACM

14.My Chrysalis Highwayman

Jazda samochodem

20CAR.ACM

15.Many Contrasts

San Francisco

21SF.ACM

16.All-Clear Signal

Vault City/Kryptopolis

22VCITY.ACM

17.California Revisited

World Map/Mapa świata

23WORLD.ACM

18.Gold Slouch

Redding

24REDD.ACM

< POSTKULTURA