FALLOUT SHELTER - PORADNIK
Fallout Shelter

Poniżej znajdziecie kilka porad, dzięki którym powinniście odpowiednio rozpocząć swoją przygodę z Fallout Shelter. Opiszę tu kilka podstawowych zasad, dzieki którym powinniście łatwiej i szybciej opracować swoje własne strategie i style gry. Pamiętajcie, że jak w każdej grze strategiczno-ekonomicznej, nie ma tu jedynego właściwego sposobu na grę. Z pomocą poniższych wskazówek postarajcie się opracować swoją własną strategię i stańcie się najlepszymi Nadzorcami

Fallout Shelter

POMIESZCZENIA

Odpowiednie budowanie pokojów to bardzo ważny element gry. Nie można ich rozmieszczać bez planu, bowiem bardzo szybko doprowadzi to do chaosu i spowolni, albo wręcz uniemożliwi dalszy rozwój Krypty.

Najlepszym podejściem jest budowanie pokojów tego samego typu obok siebie. Dzięki temu łatwiej zbiera się surowce i przydziela zadania Mieszkańcom. By zachować porządek radzę budować pomieszczenia w następującej kolejności (począwszy od lewej): pomieszczenie mieszkalne o szerokości trzech pokojów, winda, pomieszczenie do produkcji surowca o szerokości 3, kolejna winda i pomieszczenie o szerokości 2.

Warto jak najszybciej zacząć budować kolejne podziemne poziomy. Nie rób jednak tego zbyt pochopnie. Nie warto inwestować w kolejne piętra, jeśli będą stały puste, ponieważ nie masz wystarczającej liczby robotników. Mając trzy piętra, na jednym skup się na produkcji pożywienia, na drugim na produkcji wody, a trzecie przeznacz pod produkcję energii. Dzięki temu zachowasz porządek.

Fallout Shelter

Pokoje automatycznie łączą się ze sobą jeśli spełniają następujące wymagania:

  1. znajdują się obok siebie
  2. mają ten sam poziom
  3. są tego samego rodzaju

Łatwo się domyślić, że z ulepszaniem pokojów lepiej poczekać, aż zbuduje się obok siebie trzy tego samego rodzaju, przez co połączą się ono w jedno duże pomieszczenie. Nie można łączyć więcej niż trzech pokojów. Kiedy będziemy mieli jedno duże pomieszczenie, ulepszamy je całe. Nie myśl, że możesz ulepszyć jeden pokój, dobudować obok pokój tego samego rodzaju i połączą się one. Stanie się to dopiero, gdy ulepszysz ten nowy pokój do tego samego poziomu, jak stojący obok. Pamiętajcie o tym planując rozbudowy. Pomieszczenia mają wiele plusów. Im więcej Mieszkańców pracuje razem, tym lepiej ta praca im idzie i tym większe ich zadowolenie.

ZAGROŻENIA

Twojej Krypcie zagrażają trzy czynniki:

Wbrew pozorom ogień jest najłatwiejszy do opanowania. Wystarczy, że w jego pobliżu znajdzie się Mieszkaniec, a od razu chwyci za gaśnicę i postara się go ugasić.

Do pozbycia się radrakanów uzbrojenie nie jest potrzebne, ale bardzo się przydaje. Uzbrojeni Mieszkańczy pozbędą się insektów znacznie szybciej niż pozostali i nie odniosą aż tak poważnych ran. Dobrze mieć przynajmniej jednego uzbrojonego Mieszkańca w każdym pomieszczeniu na wypadek inwazji tych szkodników.

Najgrożniejsze są ataki. Podczas nich wrogowie próbują się wedrzeć do Krypty, a kiedy im to się uda, plądrują każde pomieszczenie. Moim zdaniem najłatwiej poradzić sobie z tym, budując pomieszczenie o szerokości 3 tuż przy wejściu do Krypty. Dzięki temu zmieści się w nim sześciu mieszkańców. Jeśli zadbasz o to, by mieli najlepsze uzbrojenie, powinni skutecznie odpierać ataki. Dla większego bezpieczeństwa, postaw przed wejściem strażników. Może ich być dwóch.

Fallout Shelter

POPULACJA

Bez Mieszkańców nie ma Krypty. Zdobywać nowych możesz na trzy sposoby:

Warto omówić pierwszy sposób, a więc... Jeśli umieścisz w pomieszczeniu mieszkalnym dwoje Mieszkańców przeciwnej płci, zaczną się sobą oni sobą interesować, co zaskutkuje ciążą. Ten proces trwa tym krócej, im więcej charyzmy posiada rzeczona dwójka. Sama ciąża trwa 3h czasu rzeczywistego. Oznacza to, że możesz wyłączyć grę na 3 godziny, po tym, jak kobieta zajdzie w ciążę, a gdy ją znów włączysz, będzie na Ciebie czekał nowy Mieszkaniec. Pamiętaj, że wszystkie kobiety w ciąży będą uciekały przed zagrożeniami. Nie przesadzaj więc ze zbyt raptownym powiększaniem populacji, by Krypta nie została za bardzo osłabiona.

Oczywiście, ze względów etycznych i genetycznych, członkowie tej samej rodziny nie chcą się rozmażać. Jeśli umieścisz taką dwójkę w jednym pokoju, będą ze sobą jedynie rozmawiać. Przy dużej ilości Mieszkańców łatwo będzie Ci zapomnieć, kto jest z kim spokrewniony. Na szczęście możesz nadawać Mieszkańcom dowolne imiona. Zadbaj więc o to, żeby to one jednoznacznie informowały, do której rodziny należy Mieszkaniec.

Fallout Shelter

Mieszkańcy Twojej Krypty posiadają statystyki S.P.E.C.J.A.Ł., a niektórzy nawet specjalne umiejętności. Zadbaj o to, by wykonywali najodpowiedniejszą dla nich pracę. Dodatkowo, w grze występują trzy rodzaje Mieszkańców:

  1. zwyczajni - posiadają 12-13 losowo rodzielonych punktów S.P.E.C.J.A.Ł.
  2. niezwykli - posiAdają 28 punktów
  3. legendarni - posiadają 40 punktów

Nie muszę chyba tłumaczyć czemu warto mieć jak najwięcej Mieszkańców typu 2 i 3?

EKSPLOPRACJA

To bardzo ważna część gry. Wysyłając Mieszkańca na Pustkowie, masz szansę zdobyć dodatkowe uzbrojenie lub inne pomocne przedmioty. Zawsze miej pewność, że Twoj "ochotnik" posiada najlepszy dostępny ekwipunek i duży zapas stimpaków. Nie zaniedbuj tego - naprawdę warto.

Kiedy zorientujesz się, że Twojemu odkrywcy zaczyna brakować zapasów, albo że coś idzie nie po Twojej myśli - zawróć go. Powracającemu do Krypty Mieszkańcowi nic się nie może stać.

Jeśli się zagapiłeś i odkrywca poległ, możesz go ocucić za określoną sumę kapsli. Unikaj tego, ale jeśli zajdzie potrzeba nie wahaj się z tej opcji skorzystać. Zwykle się opłaca.

Fallout Shelter

ZADANIA

Listę aktywnych zadań znajdziesz w swoim PipBoy'u. Są one naprawdę różne, a mogą polegać na: zebraniu określonej ilości surowców, wysłaniu Mieszkańca na Pustkowie, przydzieleniu pracy grupie Mieszkańców, osiągnięciu określonego poziomu zadowolenia, ugaszeniu pożaru, itd.

Warto wykonywać zadania, ponieważ nagrodami są kapsle, a czasami pudełka śniadaniowe, w których znajdują się przydatne rzeczy - niekiedy nawet karty z niezwykłymi Mieszkańcami. Cześć zadań ukończysz nawet o tym nie wiedząc, wykonując normalne obowiązki każdego Nadzorcy. By wykonać pozostałe, zajdzie potrzeba skupienia pracy Mieszkańców na jednym lub kilku celach. Pamiętaj, by mierzyć siły na zamiary. Nie warto tracić czas i środki na zadanie trudne do zrealizowania, skoro możesz zamiast niego ukończyć kilka innych, łatwiejszych.

RADIACJA

Poziom radiacji symbolizuje czerwony kolor na pasku zdrowia Mieszkańca. W Fallout Shelter napromieniowani Mieszkańcy mogą "zarazić" napromieniowaniem innych. Wyobraź sobie, że wysyłasz na Pustkowie swojego najlepszego Mieszkańca. Po długiej i pełnej niebezpieczeństw wyprawie, wraca on do Krypty, a Ty go radośnie wpuszczasz do środka, bo przyniósł masę dobrego sprzętu. Po jakimś czasie orientujesz się, że zadowolenie w Krypcie spada, produkcja nie jest tak efektywna, jak wcześniej. Ku swojemu przerażeniu dostrzegasz, że każdy z Mieszkańców ma na pasku zdrowia więcej czerwonego koloru, niż zielonego. Domyślasz się, że Mieszkaniec wysłany na eksplorację musiał przyjąć dużą dawkę promieniowania i po powrocie napromieniował wszystkich pozostałych. Niestety jest już zbyt późno, bo podjąć skuteczne przeciwdziałania, bo kończą Ci się RadAway'e.

Fallout Shelter

By uniknąć opisanej wyżej sytuacji, pamiętaj, by zawsze po powrocie Mieszkańca z ekspedycji oczyścić go z promieniowania RadAway'em. Nawet dwoma, jeśli trzeba. Jeśli nie masz aktualnie wspomnianego medykamentu, niech Twój bohater poczeka sobie przed wrotami Krypty aż go wyprodukujesz.

Fallout Shelter

© 2015 Tomasz 'Szponix' Łobos [Fallout Corner]

Artykuł zamieszczony na Trzynastym Schronie w ramach współpracy z serwisem Fallout Corner.





Zapraszany do zajrzenia na schronową galerię, w której znajdziecie więcej zdjęć z gry.

< Artykuły o Falloutach