SPOSOBY INSTALOWANIA MODÓW DO FALLOUT 2

Instalowanie modów do Fallout 2
Tutorial ver 1.0

W przypadku większości modów autorzy dodają plik tekstowy typu readme, w którym wyjaśniają jak należy zainstalować danego moda. Jednak czasami tekst może nie być do końca zrozumiały, bądź takiej wskazówki autor moda nie załączył do swojej produkcji i niektórzy gracze, mniej obeznani z tematem, mogą mieć trudności.



WAŻNE!!!
Mody bardzo często nie są ze sobą kompatybilne, wgrywane hurtowo razem, czyli robienie miksa z wielu modów nie ma sensu bo gra będzie źle działać albo nawet będzie się krzaczyć. Po prostu bezpiecznie jest grać tylko z jednym modem, mimo że są programy np. modrunner pozwalające uruchomić grę z wieloma modami. I dla uniknięcia a raczej dla zminimalizowania jakichkolwiek problemów z grą z modem, zawsze instaluj moda na czystą instalkę gry. Ale to dla tych, którzy są naprawdę zieloni.

Jednak dla ułatwienia sobie sprawy z modami proponuję poczytać tutoriala na stronie FMC w dziale teksty, artykuł o nazwie: "Struktura plików w Fallout 2"

Poniżej przedstawię najbardziej typowe sposoby na instalowanie modów do Fallout 2.

Mody do Fallout 2 mogą być w postaci różnych plików, mogą być spakowane do falloutowego formatu (*.dat) albo zawierać pliki wypakowane. Pliki te (zarówno *.dat jak i te w postaci wypakowanej) mogą być dodatkowo spakowane WinRarem, Winzipem, bądź innym programem archiwizującym:

Mod w postaci archiwum typu *.rar, schronowisko_pazdziernik_2009.zip itp.
1. Wypakuj takie archiwum zawierające moda do jakiegoś pustego katalogu, którego możesz sobie utworzyć wcześniej, ale koniecznie musi być pusty. Ten katalog posłuży jako tymczasowy.
2. Po wypakowaniu plików wejdź do tego katalogu i przyjrzyj się jego zawartości, jakiego rodzaju pliki zawiera. Może to być jakiś plik z rozszerzeniem *.dat i dowolnej nazwie albo o nazwie patch000.dat. Czyli, że mod jest w postaci spakowanej. W takim przypadku idź do punktu A.

Ale jeśli nie ma tam pliku z rozszerzeniem *.dat tylko będzie to zbiór różnych plików, często w jakichś katalogach to oznacza, że mod jest w postaci wypakowanej i trzeba będzie ręcznie te pliki pogrywać do Fallouta. W tym przypadku idź do punktu B.


Punkt A - instalowanie moda w postaci pliku z rozszerzeniem *.dat
1. Znajdź główny katalog gry Fallout2, główny to znaczy jak do niego wejdziesz to musi tam być widoczny plik fallout2.exe i kilka innych oraz gdy masz pełną instalację Fallouta to będą też widoczne pliki master.dat i critter.dat. Będzie też widoczny katalog DATA niezależnie od wielkości instalacji.
2. W głównym katalogu może się znajdować również plik o nazwie patch000.dat - jest to plik patchujacy twojego Fallouta do nowszej wersji, o ile wgrywałeś jakiegoś patcha. Wówczas zrób kopię tego pliku patch000.dat np. skopiuj go do innego katalogu albo zmień mu całkowicie nazwę.
3. Teraz plik moda z rozszerzeniem dat zamień na patch000.dat i skopiuj go do głównego katalogu z grą. O ile autor moda tego nie napisał to należy rozpocząć grę od nowa.
4. Jeśli chcesz mieć tego moda w postaci wypakowanej to użyj programu do wypakowywania falloutowych plików *.dat. Takim dobrym programem jest datexplorer.exe z download FMC - link. Program jest stosunkowo łatwy w użyciu, możesz sobie nim wypakować pliki z *.dat. Potem żeby je wgrać do Fallouta postępuj wg punktu B.


Punkt B - instalowanie moda w postaci wypakowanej
W tym przypadku należy zaznajomić się ze strukturą plików w Fallout, ponieważ łatwo o nieporozumienie. Bowiem Fallout zawiera dwa ważne katalogi DATA. Jeden występuje jako główny katalog, a drugi jest podkatalogiem tego pierwszego, czyli układ jest taki np.: Fallout2/DATA/DATA itd. Ten pierwszy DATA to główny data, a ten drugi to już podkatalog.

1. Postępuj wg punktu A.1. oraz A.2.
2. Teraz jeśli mod zawiera katalog DATA, w którym są inne podkatalogi, to wówczas tego moda (czyli ten katalog DATA wraz z całą zawartością) po prostu wgraj do głównego katalogu Fallouta2. Podczas wgrywania zastąp pliki, jeśli taka komenda się pojawi.
Jeśli jednak mod nie jest w obrębie pojedynczego katalogu DATA, tylko oprócz niego są inne katalogi, to oznacza, że te wszystkie katalogi moda włącznie z tym DATA trzeba wgrać do głównego DATA w grze Fallout2. Nie do głównego katalogu gry, ale głębiej, czyli do katalogu DATA w grze.
3. Teraz bardzo ważna sprawa: znajdź w głównym DATA podkatalog PROTO (może go nie być i wcale to nie oznacza, że jest coś źle). Jeśli ten PROTO istnieje to wejdź do niego i tam mogą być inne podkatalogi CRITTERS, ITEMS, WALLS, SCENERY, MISC, TILES. Wejdź do każdego z nich i wszystkim plikom z rozszerzeniem *.pro nadaj atrybut "tylko do odczytu" (po ang. read-only)
4. Może się zdarzyć, że mod dodaje jeszcze podmieniony plik fallout2.exe. Zrób wtedy kopię oryginalnego fallout2.exe w katalogu z grą i wgraj w jego miejsce tego fallout2.exe pochodzącego z moda.
5. Jeśli wszystko zrobiłeś poprawnie to mod jest już wgrany i możesz zacząć grać.


Postaraj się też odszukać wśród plików z moda pliku w rodzaju readme.txt, w którym mogą znaleźć się wskazówki co do moda i jego instalacji. Jeśli znajduje się tam opis instalacji to postępuj wg niego i potem możesz próbować grać. Jeśli jednak nie rozumiesz metody instalowania albo nie ma tam opisu to postępuj według moich wskazówek.

Jeśli cos jest niezrozumiałe, to przeczytaj wszystko jeszcze raz, przyjrzyj się strukturze plików w grze oraz w modzie i na pewno się wtedy wszystko rozjaśni. Ewentualnie zapraszam na forum FMC do dyskusji.

Adres do FMC (bo ten tutorial może się znaleźć na jakiejś innej stronie) to: www.newfmc.prv.pl

© 2007 Cubik