Trzynasty Schron - Postapokalipsa i Fallout
Październik 23, 2018, 16:44:52 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Czy wiesz że... na Trzynastym Schronie wciąż działa system ankiet. Oddaj głos w aktualnej ankiecie
 
   Strona główna   Pomoc Kalendarz Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Piotr Szulkin (1950-2018)  (Przeczytany 70 razy)
Squonk
Schronowy Inżynier
Gen. broni - Redaktor
*
Wiadomości: 8711


Wytyczając kierunek - Emanacja azymutem!


WWW
« : Wrzesień 14, 2018, 00:41:20 »


3 sierpnia, po długiej i ciężkiej chorobie zmarł Piotr Szulkin. Twórca filmowy, którego życie idealnie pokazuje jak może wyglądać paradoks życia, pełnego wzniosłych frazesów o wolności i demokracji. Bowiem najlepsze warunki oraz możliwości do kręcenia swoich filmów, Szulkin otrzymał w schyłkowym okresie PRL. W ciemnych, mrocznych, nijakich latach 80-ch mogły powstać filmy pełne porażającego rozmachu, a sam reżyser osiągnął to bez przymilania się do władz. Co też jednak prowadziło do tego, że jego filmy zostawały "półkownikami". Czyli ukończone, nie trafiały do szerszej dystrybucji. Bo cenzura aż taka głupia nie była, że jak pokazano że źle jest na Marsie, to ona w to uwierzyła, że w ogóle nie chodzi o Polskę. Oni dobrze wiedzieli w czym rzecz. Natomiast po 1989 roku, gdy nastała już upragniona wolność i demokracja, Szulkin nakręcił raptem cztery filmy. Czy taka była cena nie przymilania się do aktualnej władzy, do tych, którzy mają środki finansowe?

Póki co korzystajmy więc z tego, że serwis NINATEKA do 30 września udostępnił legendarne filmy Piotra Szulkina.

Poniżej krótkie ich omówienie.

Dobrą rękę do aktorów, jak i tematyki miał Szulkin pod koniec lat 70-ch, gdy zabrał się za kręcenie filmu Golem. W przypadku kolejnych obrazów, również było dobrze, a wręcz znakomicie.

System totalitarny kilkadziesiąt lat po kataklizmie atomowym. Naukowcy, pod czułym okiem władz, starają się udoskonalić ludzkość, dokonując eksperymentów medycznych na jednostkach nieprzystosowanych społecznie. Takim odnowionym człowiekiem jest pozbawiony pamięci i zredukowany do umiejętności pracy Pernat, który po pewnym czasie buntuje się przeciwko swoim opiekunom. W filmie oglądamy m.in. Krystynę Jandę, Joannę Żółkowską, Marka Walczewskiego i Wojciecha Pszoniaka.


Drugim filmem jest luźno wzorowana na "marsjańskiej" powieści H. G. Wellsa, uwspółcześniona Wojna światów - następne stulecie.

Panowanie Marsjan na Ziemi. Zniewolone przez "Obcych" społeczeństwo sterowane jest przez ogromną machinę telewizyjną, której naczelne hasło brzmi: "To my tworzymy rzeczywistość". Telewizja narzuca społeczeństwu wszystkie normy i ustala wartości. Sytuację tę chce przerwać popularny prezenter telewizyjny - Iron Idem. To on w swoim niezależnym dzienniku wzywa wszystkich do przeciwstawienia się najeźdźcom z Kosmosu.


Trzecim filmem, jest bardzo postapokaliptyczny, wręcz fallouotowo-metrowy O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji.

Wizja świata po wojnie jądrowej, w której nie było zwycięzców. W betonowej kopule schroniło się ośmiuset chorych i głodnych ludzi. Czekają na lądowanie cudownej arki mającej przynieść ratunek, choć w rzeczywistości jest to mit stworzony przez władze krypty. Wiadome jest, że ma ona określoną wytrzymałość i właśnie zbliża się jej kres. Dni społeczności są policzone. Wszyscy bezczynnie czekają na cud. Nawet wówczas, kiedy rządzący dementują wiadomość o nadejściu arki. Naprawić kopułę może tylko konstruktor, lecz nie udaje się go odnaleźć. Budowa arki według opisu w Biblii także kończy się fiaskiem. Pęka kopuła. Tłum rzuca się w kierunku światła przeświadczony, że przybyła cudowna arka.


To trzeba obejrzeć. Polecamy!!!

Informacja o twórcy:

Piotr Szulkin (ur. 26 kwietnia 1950 - zm. 3 sierpnia 2018) – reżyser, scenarzysta, scenograf i pisarz. Absolwent łódzkiej Szkoły Filmowej, wykładowca na tamtejszym Wydziale Reżyserii. Członek Polskiej Akademii Filmowej, zrealizował ponad 30 filmów, za które otrzymał liczne nagrody, również międzynarodowe, w tym Nagrodę Krytyki Międzynarodowej  FIPRESCI za Mięso (Ironica) (1994). Do jego najbardziej znanych produkcji należą: Golem (1981), Wojna światów – następne stulecie (1982), O-bi, o ba. Koniec cywilizacji (1985), Femina (1991), Ubu król (2005). Jest autorem książek: O-bi, o-ba i inne prawdziwe nowele filmowe (1984), Ga, ga – Szpital (1988), Socjopatia (2006) oraz Epikryza (2011).
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 27, 2018, 13:02:41 wysłane przez Squonk » Zapisane

Możemy dojść od sukcesu do upadku, od marzeń do urny z prochami. Możemy spaść z czerwonego blasku rakiet, do 'bracie, czy mógłbyś mnie poratować'.
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Kanał RSS Trzynastego Schronu Trzynasty Schron na Twitterze Trzynasty Schron na Facebooku Trzynasty Schron na Tumblr Trzynasty Schron na Instagramie Postapokalipsa bez ograniczeń! Radia Trzynastego Schronu na TubaFM Trzynasty Schron na YouTube
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2011, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!