Na pierwsze pytanie ci nie odpowiem bo to kwestia obliczeń których nie znam, co najwyżej powiem że to w większości chodzi o kwestie szans i tak w zasadzie większość umiejętności da się skutecznie użyć nawet z minimalnym poziomem, tyle tylko że ryzykuje się wtopą i to czasem krytyczną. W przypadku drugorzędnych umiejętności zazwyczaj rozsądny poziom to pomiędzy 100% a 150%, ale są nieliczne sytuacje które wymagają skill'a na naprawdę wysokim poziomie (200+ np. w Sierra jest miejsce gdzie od Science zależny to jak dobrego robota uzyskami i wymagania są wręcz absurdalne), w przypadku innych w ogóle nie opłaca się ich rozwijać. Mówiąc wprost: to zależy od konkretnej umiejętności.
A co do limitu 300% to po prostu kwestia większej skali drugiej części gry.. w Fo2 jest więcej do roboty i więcej doświadczenia do zdobycia przed końcem gry, gdyby limit był niższy to by łatwo maksowało się umiejętności a to w teorii nie powinno być łatwe. Jak już wspomniałem jest kilka wyjątkowych sytuacji, a ponadto w przypadku gry snajperem da się czynić dosłownie cuda i inwestycja jak najbardziej się opłaca.